PUBLICITAT

Andorra La Vella

Ski Andorra demana «prudència» en fer les modificacions fiscals

L’entitat es reunirà amb el Govern per exposar els neguits i afectacions

Per ESTEFANIA GRACIA

Inauguració del nou local d’Ski Andorra.
Inauguració del nou local d’Ski Andorra. | ANA / M. B.
Ski Andorra demanarà «prudència» al Govern a l’hora de modificar la pressió fiscal que s’exerceix sobre les pistes del país i els esquiadors. La petició es fa tenint present el darrer anunci que va fer el cap de Govern, Toni Martí, sobre la intenció d’eliminació l’IGI reduït. 
 
El nou president –des d’ahir– del Consell d’Administració d’Ski Andorra, Joan Viladomat, va destacar que ells només són «els recaptadors, els qui han de pagar són els esquiadors». Per aquest fet, Viladomat creu que cal ser «prudents i vigilar entre tots per no fer les coses de manera sobtada». El president assegura que si s’implanten totes les modificacions alhora («la reducció de l’IGI, de les inversions...») pot produir-se un impacte força important en el sector. 
 
A més, Viladomat va destacar que com Andorra és un país petit «el Govern pot veure de seguida a qui afecten les modificacions, i això pot ser un fet avantatjós o una pega, ja que es posa noms i cognoms». 
 
En resposta, el ministre portaveu, Jordi Cinca, va matisar ahir durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres que és «conscient del neguit del sector i precisament tinc prevista una reunió amb Viladomat». Cinca també va assegurar que en un moment «determinat de crisi es va creure oportú fixar un IGI reduït del 2,5%. Aquestes qüestions s’han d’anar analitzant i valorant». 
 
A més, «s’ha de veure l’impacte que tenen en la pròpia oferta i en la recaptació, i al final hi ha un objectiu comú de tots: que les nostres estacions continuïn sent competitives i que puguem continuar sent el centre d’esquí i esports d’hivern més important amb diferència dels Pirineus. També tenim el convenciment que els atractius de les nostres infraestructures i de la nostra oferta d’esquí no està basada en aquest 2% entre el que és l’IGI general i el reduït». 
 
Forfets de temporada / La directora d’Ski Andorra, Montse Guerrero, va puntualitzar ahir durant la inauguració del nou local d’Ski Andorra que fa prop de 15 anys que van posar a la venta el forfet de temporada, i des de llavors «ens hem mantingut, tant a nivell de ventes (es compren uns 600 per temporada) com de preus». Tot i això, Guerrero va destacar que aquest «no és el forfet que té més tirada, en part perquè és el més car i perquè molts turistes que venen ja tenen una zona fixada o predilecta per esquiar i no necessiten el forfet de totes les pistes». 
 
De cara al proper any, Guerrero va remarcar que encara no s’han analitzat les tarifes que es posaran, «tot i que aquestes es pugen o baixen en funció dels augments de preu que fan les estacions, per tant, nosaltres fem l’augment o no en funció dels seus percentatges». 
 
Tancament dels ports / Com a empresari, Viladomat va destacar que cal apostar per noves promocions i activitats turístiques d’alt nivell, tot i que el Govern i el Ministeri «ja va encaminat cap aquesta línia d’apuntar alt». 
 
Viladomat creu que no tot és l’esquí i que cal potenciar el turisme d’aventura «assequible, com el ràfting, les passejades per la muntanya, la bicicleta, les tirolines o les vies ferrades. Cal fer coses ambicioses». En aquest sentit, va destacar que seria beneficiós apostar més per activitats i territoris de ciclisme, ja que el Tour de France ha demostrat que Andorra «té molt potencial» en aquest àmbit. 
L’empresari proposa per exemple tancar els ports «mítics» del país –«com el d’Envalira o Arcalís»– durant dos o tres mesos (a l’estiu) perquè els ciclistes vinguin a passar una llarga estada al Principat i puguin circular per aquests indrets. 
 
«Un gran referent és Mallorca, que ha crescut entorn al turisme de bicicleta i els seus hotels i ofertes van en aquest camí, convertint-se així en un espai representatiu per als ciclistes. Ha augmentat l’ocupació gràcies a aquesta diversificació». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT