PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Augmenta l’ocupació al juliol i els hotelers preveuen un estiu positiu

El secretari de la UHA creu que encara és aviat per veure l’impacte del Tour, «però n’hi haurà segur»

Per ESTEFANIA GRACIA

Turistes veient l’etapa del Tour de France celebrada al Principat.
Turistes veient l’etapa del Tour de France celebrada al Principat. | TONY LARA
El sector hoteler del Principat augura un estiu «molt positiu», amb percentatges d’ocupació més alts en relació al passat any. Així ho va confirmar ahir el secretari de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), Manel Ara. Qui va assegurar que aquest juliol «fregarem el 56-57% (tres o quatre punts més que el passat estiu), i durant l’agost esperem un 70-75% d’ocupació». Ara va destacar que les parròquies que han denotat més pernoctacions han estat les centrals, «com sol ser habitual. Tot i això, a les parròquies altes, com la Massana o Ordino, també esperem tenir una ocupació força significativa».  
 
Ara creu que el Cirque du Soleil i el Tour de France han estat claus per incentivar l’arribada de turistes. «Els dos esdeveniments han ajudat molt, i tot i que encara és aviat per veure l’impacte del Tour, no tinc cap dubte que n’hi haurà, i molt. Per posar un exemple, s’han multiplicat les trucades que rebem de turistes forans que han vist per la televisió els paisatges i muntanyes d’Andorra (durant la retransmissió del Tour) i que arrel d’això s’han interessat en venir a passar uns dies al país». 
 
A més, Ara va destacar que també compten amb «les referències que hem tingut d’altres companys del sector –sobretot d’Espanya– que han acollit etapes del Tour i ens han assegurat que després han tingut una repercussió molt bona». 
 
Ocupació durant el Tour / El secretari de la UHA va remarcar que els dies del Tour «han estat molt bons. En termes d’ocupació ha funcionat molt bé, però ja no és només això, i és que l’esdeveniment ha sigut un gran potencial per a la imatge d’Andorra, ha sigut molt positiu». 
 
Ara va destacar que pràcticament «s’ha fregat la totalitat d’ocupació durant els quatre dies que han emmarcat el Tour (divendres, dissabte, diumenge i dilluns)». Els turistes que més s’han desplaçat al país «han estat sobretot famílies properes a l’esport, que sortien a fer ports, rutes de muntanya o la mateixa etapa del Tour abans o després que aquesta la fessin els ciclistes participants». Pel que fa a les nacionalitats, Ara va destacar que van venir clients «de tot el món: australians, americans, noruecs, alemanys... I com és lògic, molts francesos i espanyols». 
 
Una Oferta hotelera suficient / Acollir un esdeveniment com el Tour implica tenir una plaça hotelera nombrosa. Vers aquest fet, Ara va assegurar que l’oferta del sector al país va ser «més que suficient. Només l’organització ja eren prop de 4.000 i poc, però es va poder donar acollida a tothom, cal pensar que a banda dels hotels, tenim constància que molts càmpings i altres allotjaments també han tingut una ocupació molt bona».
 
Amb tot, Ara confirma que s’han «superat les expectatives, sobretot a nivell d’imatge de país. S’ha fet molt bona feina a nivell de vendre bé el producte i fer que Andorra es projectés de la millor manera de cara al   mercat internacional, però sobretot s’ha fet incidència en el francès i espanyol, que ja es el que es buscava». 
 
Una visió més amplia / Ara va destacar que molts dels turistes que van venir a viure el Tour al Principat ja sabien alguna cosa d’Andorra, «però no coneixien la vessant més de natura o de les rutes que es poden fer. Sobretot, el client francès havia vingut al país anteriorment a comprar, o s’havien quedat al Pas de la Casa i no havien baixat al centre, i amb la promoció del Tour s’ha aconseguit una visió més amplia del país».
 
Durant els dies de l’esdeveniment ciclista, les parròquies amb més ocupació han estat Andorra i Escaldes-Engordany, segons matisa Ara. Tot i que les parts altes, com la Massana i Ordino, també han tingut molta afluència. «Però pel que s’ens ha traslladat des dels associats a la UHA és que a Sant Julià no ha arribat aquest impacte, i entenem que al Pas de la Casa i a Canillo tampoc s’ha notat massa». 
 
El comerç no ha tingut impacte / La presidenta de l’Associació de Comerciants Riberaygua i Travesseres, Rosa Pascuet, va destacar ahir que el Tour tampoc ha tingut un impacte massa notable en els comerços de la capital. «Divendres i dissabte van ser uns dies força bons, una mica millor que altres caps de setmana anteriors, però tampoc a nivell extremat. I dilluns, com ja esperàvem, va ser com qualsevol altre dia de la setmana». Tot i això, Pascuet va destacar que pels carrers sí «hi havia molt ambient, i això també és un aspecte molt positiu pel que fa a la imatge del país». 
 
La presidenta de l’associació va matisar que la majoria de turistes que van venir a veure el Tour «estaven en caravanes i instal·lats en les parròquies altes, pocs es van desplaçar fins al centre per comprar». Pascuet creu, però, que aquesta mancança de compres és un estat general a nivell internacional. «Ara estem en una situació on no hi ha comerç, ni a Andorra ni en cap altre país. Es veu gent pel carrer, però poca compra». 
 
La presidenta va destacar que el Tour «ha estat una gran oportunitat, perquè s’ha parlat d’Andorra a tot arreu, i estaria molt bé que el país se centres en l’esport de bicicleta, sobretot de cara a l’estiu i primavera». 
 
En aquesta línia, Pascuet assegura que la proposta que va fer dimecres el nou president del Consell d’Administració d’Ski Andorra, Joan Viladomat –sobre el tancament d’alguns ports del Principat– és «molt bona, perquè això ens portaria un turista diferent al país, que també ens fa falta». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT