PUBLICITAT

Un centenar de persones gaudeixen del duet Miscelánea

Els assistents han gaudit de la fusió sonora de dos instruments, com són l’orgue i l’oboè d’amor

Un moment del concert a l’església parroquial de la Massana.
Un moment del concert a l’església parroquial de la Massana. | ANA
L’església parroquial de la Massana es va quedar petita aquest dissabte a la nit durant l’actuació del Grup Miscelánea XVIII-21, concert emmarcat dins el programa d’actuacions del 17è Festival Internacional Orgue&nd. Durant el concert, en què s’ha necessitat afegir a última hora una vintena de cadires per donar cabuda al centenar d’espectadors que s’hi han aplegat, tots els assistents han pogut gaudir de la fusió sonora de dos instruments, com són l’orgue i l’oboè d’amor, a partir de la inspiració musical d’un geni com Johan Sebastian Bach.
D’aquesta manera, l’organista Saskia Roures, juntament amb Francisco Gil, han ofert un programa íntegre de Bach basat, però, en transcripcions, ja que tal com va detallar l’organista en la roda de premsa prèvia al concert, no existeix repertori original per a orgue i oboè d’amor ni de Bach, ni pràcticament de cap artista del barroc.
El Festival ha proposat la fusió sonora de dos instruments, l’orgue i l’oboè d’amor, partint de la inspiració musical d’un geni com Johann Sebastian Bach. Ha estat per tant una proposta singular per redescobrir el genial músic en un entorn idíl·lic com és l’església massanenca, amb el so imponent de l’orgue de Joaquín Lois.
Les transcripcions, tècnica que significa «traslladar el llenguatge o missatge inicialment pensat per a un instrument o formació a un altre, però afegint petites diferències partint dels elements idiomàtics de l’instrument receptor”, tal com ha explicat Roures, són «l’excusa meravellosa per elaborar un repertori de concerts per a oboè i orgue», aquest darrer fent el paper d’orquestra. Una de les obres es va sentir dissabte va estar transcrita pel propi Bach, però també n’hi havia de Roures (seguint la manera del mestre, ha assegurat), i per un autor francès del segle XIX.
Miscelánea XVIII-21 fa cinc anys que va néixer i, de fet, «va ser el concepte de la transcripció el que ens va unir», va explicat l’organista. El nom es deu a que són dos músics «multiinstrumentistes».

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT