PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Grandvalira obté la millor xifra de la seva història en forfets venuts

L’estació arriba als 1,7 milions que la situen líder en afluència a la península i al ‘top-15’ mundial

Per Iván Moure

Esquiadors a prop d'un punt de restauració a Grandvalira.
Esquiadors a prop d'un punt de restauració a Grandvalira. | Grandvalira
Andorra ha continuat durant la temporada 2016-2017 la progressió dels darrers anys que posiciona el país dels Pirineus com un dels destins turístics més cotitzats del panorama internacional. Si dimarts van sortir a la llum les xifres de Vallnord, amb uns 685.000 dies d’esquí venuts que no són cap rècord en afluència però sí en facturació –això sí, sense aportar les xifres–, ahir va ser l’altra estació del Principat, Grandvalira, la que va fer públic el balanç de la temporada. I amb els números a la mà, ha estat la millor campanya en els 14 anys que té el domini esquiable que dirigeix Alfons Torreño. 1.765.039 forfets venuts que la situen, de carrer, com a líder en afluència a la península ibèrica –i possiblement també dels Pirineus, a l’espera que es publiquin les dades de les estacions de França– i que la consoliden en el top-15 mundial segons l’estudi publicat pel prestigiós consultor suís Laurent Vanat, el qual també posiciona Grandvalira dins del selecte grup dels 50 resorts d’esquí més grans del planeta que superen el milió de visitants.
 
Són diverses les raons que expliquen la històrica campanya de la Vall d’Orient. D’una banda, aconseguir consolidar mercats estrangers estratègics com ara el francès i el britànic, la prospecció d’altres de nous com el belga i el nòrdic, i la recuperació del rus, que havia patit una davallada els últims hiverns.
 
Els canons garanteixen un 65% / D’altra banda, l’intens treball de manteniment de les pistes, amb una producció de neu artificial superior a anys anteriors que ha garantit el 65% de la superfície esquiable. L’equip de màquines ha acumulat més de 27.000 hores de feina, un 5% més que l’hivern de l’any passat, per garantir la qualitat del tapet blanc. Ni la falta de neu per la carència de precipitacions ha impedit obrir les portes al desembre, quan es va obrir l’estació. La cosa ha anat a més fins viure el millor febrer dels darrers sis anys en afluència. La Setmana Santa, objectivament, no ha estat per tirar coets. Poc més de 100.000 visitants. Però s’ha de dir que la xifra tampoc és gens menyspreable tenint en compte les altes temperatures que s’han registrat i que han fet que la platja es convertís en un seriós rival per a les estacions d’esquí.
 
Inversió de 13 milions / Grandvalira ha destinat 13 milions d’euros a una sèrie de millores: remuntadors nous, condicionament de pistes noves, millora de serveis i diversificació dels seus punts de restauració, que mereixen una menció apart. Perquè la gastronomia està adquirint un pes rellevant a l’estació. Perquè hi ha un pla estratègic específic, amb una despesa de 10 milions d’euros en noves infraestructures els darrers cinc anys, que ofereixen de tot. Des del senzill entrepà fins les últimes tendències del mercat culinari. 
 
D’aquí que a les enquestes de satisfacció –realitzades a 16.800 clients– han puntuat el menjar amb un 8,1, el servei del personal amb un nou i l’estació en general, amb un 8,37 sobre 10. «Seguirem treballant en noves inversions que garanteixin una millora contínua del servei que oferim», promet Torreño.
 
Grandvalira també acomiada la seva catorzena temporada reforçant la notorietat a internet. 2,8 milions de visites al web (+9% respecte del curs 2015-2016) que la confirmen com la tercera a Espanya en el sector de la neu, 1,4 milions de visites al web mobile (+17,9%) i el creixement de l’app, que és la millor posicionada a esports a Espanya i Portugal (top-40 a iTunes i top-100 a Google Play). En nombre de seguidors i interacció a les seves xarxes socials, l’estació ocupa la setena posició al rànquing mundial. Tot són floretes per a Grandvalira en una temporada en què, també és cert, la falta de neu a les estacions catalanes han aportat el seu gra de sorra.

 
Escaldes i la capital freguen el 80% en pernoctacions
 
La Setmana Santa ha reportat al Principat un 70,8% d’ocupació, segons dades aportades per la Unió Hotelera (UHA) i comptabilitzades entre el dimarts 11 d’abril i el diumenge 16. Una xifra que, en comparació amb el 2016 ha estat superior en un 6,37% i que per això va traduir-se en una valoració positiva pels diferents agents d’aquest sector.
 
L’ocupació hotelera desglossada per parròquies deixa al capdavant Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, que han fregat el 80% (78%), Sant Julià de Lòria ha estat la més perjudicada amb un 55% aproximat i en termes focalitzats en el turisme de neu, les Valls d’Orient ha arribat al 67% i les Valls del Nord, al 70%.
Els dies en què s’ha registrat l’ocupació més gran han estat el Divendres Sant amb un 89% i l’endemà dissabte amb un 87%. 
 
Des de l’UHA expliquen que s’ha desenvolupat un estudi de la demanda d’ocupació des d’un mes abans, mesurant amb tres onades diferents d’enquestes, entre els associats i no associats. «Les previsions han marcat un índex de precisió del 90%, envers els resultats finals», asseguren. 

PUBLICITAT