PUBLICITAT

La Massana

Aldosa Veïns: «El Govern ignora el principi de precaució amb el poble»

La plataforma sosté que no es pot demostrar que l’ETR a la Gonarda no sigui perillosa per la població

Per Iván Moure

Els portaveus d’Aldosa Veïns, Antoni Oliva i Clàudia Navarro, ahir durant la compareixença per explicar per què volen que l’ETR es faci a les Paulelles.
Els portaveus d’Aldosa Veïns, Antoni Oliva i Clàudia Navarro, ahir durant la compareixença per explicar per què volen que l’ETR es faci a les Paulelles. | Emilio Prenas
Aldosa Veïns culpa el Govern de desentendre’s de tot per tal d’ubicar la subestació elèctrica de l’Aldosa al bosc de la Gonarda. Segons la plataforma que va en contra de la ubicació prevista de l’Estació Transformadora i repartidora (ETR), «l’Executiu està ignorant el principi de precaució amb el poble». Ho diuen perquè ells mateixos han proposat en els darrers mesos una alternativa al bosc de les Paulelles, a prop de l’abocador, on es pot oferir el mateix servei, a la llarga fa estalviar i, sobretot, està lluny de la urbanització, «no a 30 metres». 
 
Així li han fet saber a l’Administració pública que, segons ells, ha mirat cap a un altre costat en lloc d’escoltar-los.
 
El disgust d’Aldosa Veïns és considerable. Estan enormement preocupats. Algun membre fins i tot reconeix «tenir por». El pitjor de tot és que se senten enganyats i desprotegits pel poder. Literal. Perquè en els darrers mesos han sentit la ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó, que es farien estudis «per tranquil·litzar la població», també que es buscarien alternatives... Però pensen que tot allò no eren més que paraules buides, dir-los el que volen escoltar mentre el Govern continua a la seva, que és fer una ETR a la Gonarda sí o sí, basant-se en què els informes diuen que no és perillosa per a l’ésser humà. 
 
«Ens van vendre que els estudis que demostren que no hi ha cap perill per a la salut, la seguretat i el benestar són irrefutables, i això és el que ens diran, ho sabem. Fan demagògia amb el terme interès nacional i diuen que tota oposició a les obres és infantil però nosaltres pensem que els resultats són hipotètics. No es pot demostra que el que avui no és perillós pugui ser-ho demà. Tampoc es pot dir que una exposició contínua, durant molts anys, pugui ser perjudicial. Per això demanem un principi de precaució. Davant del dubte, per petit que sigui, s’ha de protegir la ciutadania. És una reflexió adulta i responsable, senyora Calvó», va rebatre el portaveu de la plataforma, Antoni Oliva.
 
Mitges veritats dels del 1991 / El 1991, FEDA, el Govern i Nord Andorrà van firmar un conveni per a la construcció de l’ETR a la Gonarda, que llavors no estava habitada però sí figurava com a zona construïble. La plataforma sosté que a les construccions posteriors per l’entorn d’aquella ubicació no es podia conèixer aquesta obra prevista a través del cadastre i, a partir del 2004, en el POUP, posava que hi havia intenció d’ubicar una subestació elèctrica, «no una ETR com la de la Margineda, que és el que volen fer». 
 
Quan els veïns es van adonar de les intencions del Govern és quan es van informare, fer estudis informals i arribar a proposar l’alternativa al bosc de les Paulelles. «Li vam dir al Govern i ens van respondre que parléssim amb Nord Andorrà per fer la proposta del canvi d’ubicació i que assumissin ells els costos», va exposar l’altra portaveu, Clàudia Navarro. Perquè com està més lluny, s’haurien de tirar torres de cables fins allà. «Segons ens han dit això constaria uns cinc milions d’euros i, òbviament, Nord Andorrà és una empresa privada, amb un conveni del 1991 signat per escrit i entenem que es negués. Està clar que l’estratègia del Govern era confrontar-nos mentre ells reiniciaven el projecte sense informar-nos».
 
Perquè a la Gonarda, segons l’Aldosa Veïns, el terreny està en pendent, «necessitaria uns mil camions per mobilitzar el terra d’un lloc emblemàtic per nosaltres, ric en fauna i flora, on podem veure cavalls, nens, gent fent esport...», mentre a les Paulelles no hi ha vegetació, és una zona plana i té una carretera ampla perquè passin els camions». 
 
La plataforma, en aquest aspecte, opina que «el Govern hauria de pagar els cinc milions. Gastaria en allargar les línies d’on està previst fins a les Paulelles el que s’estalviaria en obres a la Gonarda i en el prejudici que suposaria per als veïns, d’haver-se d’empassar dos anys, «si és que no són més», de les obres.
 
Recollida de signatures i un vídeo / La plataforma Aldosa Veïns és conscient que no pot fer massa a nivell judicial davant l’opacitat del Govern, que té els estudis com a gran aval per tirar endavant les obres a la Gonarda. Però han buscat altres alternatives, com fer una crida a totes les plataformes en defensa de la natura i de la ciutadania «perquè se’ns afegeixin», parlar amb l’oposició perquè plantegin la problemàtica al Consell General, ha organitzat una recollida de signatures i també ha fet un espot que han penjat al youtube. Ahir a última hora de la tarda, només 20 hores després d’haver-lo penjat, superava les 850 visualitzacions. «La qüestió és buscar solucions per aturar el projecte», sostenen. 
 
A la Batllia poc poden fer, per això busquen que la unió faci la força. «Pel bé de tota la població. Perquè això no és d’interès nacional, sinó general».

Enllaç al vídeo:

http://www.youtube.com/watch?v=HqepIreWpao&t=1s


Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT