PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Un agost històric registra les millors xifres dels darrers anys

El vuitè mes del 2017 supera el milió de visitants, el mig en entrada de vehicles i el 80% d'ocupació hotelera

Per Iván Moure

Afluència de gent al cor de l’eix comercial del centre del país, a l’altura de l’avinguda Meritxell amb el carrer de la Unió, un cap de setmana.
Afluència de gent al cor de l’eix comercial del centre del país, a l’altura de l’avinguda Meritxell amb el carrer de la Unió, un cap de setmana. | EL PERIÒDIC
En els darrers anys, el mes d’agost és el que registra les millors xifres en número de visitants i d’entrada de turismes. És l’època predilecta per agafar-se unes vacances i el turisme de muntanya ho nota. El Principat és un destí més, amb les seves particularitats que el converteixen en un gran reclam, però en aquest any, el vuitè mes de l’any ha arribat a xifres històriques. De fet, el juny i el juliol ja auguraven un estiu prometedor, però l’agost ha superat tota previsió: s’ha creuat la barrera del milió de visitants i s’han fregat la dels 500.000 en entrada de vehicles.
 
1.030.084 persones van entrar al Principat el mes passat, superant el nombre de visitants a l’agost de l’any passat en un 4,9%. Com és habitual, la gran majoria han estat excursionistes però la tendència està començant a variar perquè sobretot hi ha hagut un increment important en aquells que almenys es queden a dormir una nit. Ho han fet 361.783, un brutal 10% més que l’any passat. De fet el gran culpable és el ciutadà espanyol, que ha augmentat en un 13,6%. 
 
Diuen les dades que les compres són el gran atractiu del mes d’agost. Un 40% d’aquest milió ha vingut per anar de botigues, tot i que també és cert que en un 59% dels casos, el visitant acostuma a venir en família i que dels que es queden a dormir, en el 34% dels casos vénen per fer turisme de natura.
 
Aquest milió de visites no hauria estat possible si no anés de la mà de les magnífiques xifres que ha deixat l’entrada de turismes. 480.134 vehicles han travessat la frontera per trepitjar sòl andorrà; un 5,8% més que al 2016 i rècord almenys dels del 2014. En aquest aspecte, l’espanyol també ha estat el que més ha influenciat en aquestes dades (amb 281.573) tot i que el francès comença a fer-li ombra amb un increment del 10,8% (192.272). En el pol oposat de l’anàlisi d’entrada de vehicles a l’agost, hi ha els pesants, les xifres dels quals han caigut en picat. De 9.308 al 2016, a 6.289 aquest any: un 32,4% menys.
 
El ministre treu ferro / La lectura del ministre de Turisme, Francesc Camp, es desmarca un pèl de l’eufòria. Sí que considera que l’entrada de vehicles i de visitants a l’agost ha estat «molt bona», però també va recordar que en els darrers quatre anys «s’ha superat el milió de visitants». Amb tot, va anunciar que més o menys, s’ha arribat al sostre: «És difícil créixer més al vuitè mes de l’any». Amb tot, per millorar, que sempre es pot, Camp va opinar que cal «diversificar l’oferta» d’atractius turístics i sobre el comerç, que requereix una especial atenció, «millorar l’entorn».
 
L’efecte dòmino també s’ha estès fins l’ocupació hotelera. Les xifres en ocupació d’habitacions també han estat històriques. Almenys des del 2011 –la Unió Hotelera d’Andorra (UHA) no disposa de les dades d’anys anteriors– mai s’havia registrat un agost tan bo. S’ha arribat al 79,77% de mitjana en tot el país, superant en un 5,29% les xifres de l’any passat i en gairebé un 2% les del 2013, el que tenia el rècord. «Estem molt contents amb els resultats, sobretot perquè tres de cada quatre hotels han pujat les tarifes, però també la facturació», va enorgullir-se Manel Ara. D’acord amb el motiu principal dels visitants a venir, les compres, la ocupació hotelera a les parròquies centrals s’ha disparat fins un 90%, mentre que a la resta de parròquies les xifres han estat més discretes, tot i que «també bones», va afegir el president de l’UHA.
 
Repunta el francès / De fet, Ara va deixar clar que l’estiu en general ha donat bons resultats als hotels del Principat, especialment amb el turista francès: «Ha repuntat. Sembla que la visita del Tour l’estiu passat va ser un aparador enorme i potser també ha pogut pesar la situació delicada que viuen  amb el tema del atemptats». També és cert que Andorra Turisme ha potenciat les accions de publicitat al sud de França. Un altre motiu que suma. 
Això, però, no treu que el veí del sud continuï sent el que més pernocta, tot i que les xifres són les habituals en els darrers anys, cosa que el president de l’UHA justifica amb «una millora econòmica general al mercat espanyol». I atenció, perquè de cara al setembre, segons ARA, «la cosa promet».


El perfil que més abunda del turista a l’agost: família espanyola que ve un dia de compres

De totes les dades que han deixat l’agost, el perfil que més abunda és el d’una família espanyola que puja amb el seu cotxe per la frontera del riu Runer, passa el dia de compres a les parròquies centrals i marxa.
 
També és cert que el perfil varia per als que es queden a dormir: el perfil també és de família espanyola que puja amb el seu vehicle particular i també opta per dormir a Escaldes o Andorra la Vella, però que té el diferencial de que no ve de compres (9%), sinó que abans ho fa per motius d’oci nocturn (12%), oci cultural (26%) i sobretot per gaudir de la natura (34%).
 
Una de les curiositats que deixa patent el departament d’estadística és la categoria de l’allotjament dels turistes. La majoria es decanta pels hotels de quatre estrelles (un 40%) però aquesta tendència està caient (la variació anyal és de -3,8 punts) mentre va en creixement la dels de tres estrelles, que escull el 29% (un +5,5).
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT