PUBLICITAT

Esterri d'Àneu

El Pirineu reclama més recursos mèdics

Els professionals denuncien la falta de comunicació que afecten al servei

Per El Periòdic

Un moment de les Jornades per a l’exel·lència, dissabte.
Un moment de les Jornades per a l’exel·lència, dissabte. | Rosa Amorós / ràdio seu
Professionals mèdics del Pirineu van demanar dissabte, en el marc de les Jornades per a l’excel·lència, que hi hagi més personal per poder tenir un servei sanitari públic de qualitat. Jordi Fàbrega, director assistencial de la Fundació Hospital de la Seu d’Urgell i de Pediatria dels Pirineus, i Joan Izcara, metge APD del Pallars, van ser molt clars a l’hora de fer aquesta reclamació a Esterri d’Àneu, segons recull Ràdio Seu. 
 
Fàbrega va destacar que «calen molts professionals, perquè tot i que tenim el 0,9% de la població, representem el 18% del territori». Per la seva banda, Izcara va dir clarament que es necessiten més mitjans «però sobretot persones que coneguin els d’aquí per poder fer medicina de proximitat».  I va afegir: «Està molt bé que es destinin recursos a centres hospitalaris, però al Pirineu també es requereix inversió». Fàbrega va demanar equitat: «El sistema sanitari al Pirineu necessita transport nocturn com tenen d’altres països».

Per la seva banda, Anna Gené, infermera del CAP d’Esterri d’Àneu, va anar més enllà i va afirmar que «amb la crisi s’ha tocat os i s’està sota mínims, perquè allà on hi havia d’haver dos metges i dues infermeres només hi ha un professional per cobrir un territori extens». També va agregar que «és evident que fan falta més mitjans, més professionals i, a més, una millor gestió dels recursos que hi ha».

Així mateix, la doctora Imma Caubet, pediatra a l’Espitau Val d’Aran a Vielha, va aportar un punt d’optimisme en destacar que «el Pirineu pot desenvolupar una pediatria integral i de proximitat».

Els professionals mèdics també van denunciar errors en la comunicació que afecten el servei que rep el pacient. Anna Gené ho va focalitzar a urgències i Joan Izcara en la relació amb els especialistes hospitalaris a l’hora de fer una consulta que afecta el pacient. «La comunicació entre la primària i els hospitals no funciona», va subratllar. «Treballem conjuntament per un objectiu que és curar el pacient», va manifestar Izcara. Una altra de les conclusions és que les TIC poden ajudar a millorar la comunicació entre els professionals i els pacients i també entre professionals. 

Els drets dels consumidors del servei sanitari / Jordi Tarruella, vicepresident d’AICEC-ADICAE, va parlar sobre els drets que té el consumidor del Servei Català de Salut. En aquest aspecte, Tarruella va destacar que cal «més control i supervisió» per part de l’administració i que hi hagi una «desburocratització del sistema». A més, també va afegir que els usuaris han de ser «responsables i donar valor a un servei que és gratuït».
 
Per la seva banda, el president del Col·legi de Metges de Barcelona, Jaume Padrós, en la seva ponència Defectes i virtuts de la sanitat actual, va parlar sobre l’autoresponsabilitat de la població pels «usos del sistema». També va lloar el sistema sanitari català, del qual va dir que «ens en podem sentir orgullosos». Així mateix, va destacar «el repte que té el país a l’hora d’afrontar el canvi sociodemogràfic que modificarà el model assistencial».

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT