PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L'helicòpter del motorista Rubèn Xaus va trencar els cables d'Endesa a Cercs

Els Mossos confirmen la identificació d'un "pilot andorrà"

L'helicòpter model Robinson R22 que va trencar els cables d'Endesa.
L'helicòpter model Robinson R22 que va trencar els cables d'Endesa. | YouTube / Promo Rótulo

Els Mossos d’Esquadra van identificar ahir com a «andorrà» el pilot de l’helicòpter que diumenge va trencar els cables de mitja tensió d’Endesa a Cercs (Berguedà) i que va marxar de la zona sense avisar, segons va confirmar el cos policial a EL PERIÒDIC. El responsable de pilotar l’aeronau en aquell moment hauria estat el motorista Rubèn Xaus, resident al Principat, segons va informar ahir el diari Regió 7, una dada que els Mossos no van confirmar per motius de privacitat i que aquest rotatiu no va poder confirmar amb el motorista tot i l’intent de contactar-lo. L’helicòpter implicat en l’incident és del model Robinson R22, relativament petit, d’un únic motor i biplaça.


Els Mossos d’Esquadra van rebre a les 12.50 hores del diumenge un avís a través del 112 sobre un helicòpter que, mentre volava al voltant del pantà de la Baells havia fet caure uns cables elèctrics sobre la carretera C-16. «Quan vam arribar l’aparell ja no estava a la zona», van confirmar. Els agents van tallar immediatament el trànsit de la via mentre els tècnics d’Endesa valoraven la perillositat, ja que els cables trencats corresponien a una línia de mitja tensió. «En un primer moment, vam intervenir en les tasques de regulació del trànsit» d’aquest eix viari que connecta el Pirineu amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona. La carretera va estar tallada durant tres hores en ambdós sentits de la marxa i es van generar cues quilomètriques.

Seguretat aèria

Les diligències sobre l’incident segueixen obertes per parts de la Unitat Tècnica de Seguretat Aèria dels Mossos d’Esquadra per «esbrinar exactament què ha passat». 

Incidències tècniques


La companyia elèctrica Endesa va confirmar «la secció de dos cables de mitja tensió de mig quilòmetre de llargària cada un, que surten de la subestació elèctrica de Cercs i que travessen el pantà de la Baells». L’energètica va detallar que la trencadissa va afectar «dues de les tres fases elèctriques de la central» i que els tècnics van haver de desconnectar la central de la xarxa de subministrament totalment mentre retiraven els cables de la carretera. «En el moment de més afectació hi va haver 750 abonats sense llum que els tècnics van aconseguir reenganxar a una altra xarxa de subministrament», va dir la mateixa font. 


La companyia va considerar una «enorme sort» que no hi hagi danys personals ja que, segons els testimonis, l’hèlix de l’helicòpter hauria topat amb els cables, una situació perillosa que hauria pogut provocar la desestabilització de la nau i, fins i tot, un incendi. A més, la caiguda dels cables no va coincidir amb cap dels vehicles que circulaven. Des d’Endesa van precisar que aquest tipus de situacions entre aeronaus i les seves infraestructures són «molt poc freqüents».

Accions legals


L’elèctrica va confirmar ahir a la tarda que encara no havia rebut la identificació del pilot des dels canals oficials i que, per tant, encara no havien valorat les accions legals que emprendrien, malgrat que no van descartar la denúncia en cas que la identitat del responsable arribi per «conductes oficials» perquè és la manera «normal» de procedir. 

Costos de reparació

Endesa encara no ha calculat els costos econòmics derivats de l’incident i de la reparació que es va portar a terme durant tota la tarda de dilluns i en la qual hi va haver d’intervenir un helicòpter  «per transportar la bobina gegant» amb els quilòmetres de cable emprats per substituir els dos cables trencats per l’helicòpter que travessen el pantà . Després d’aquestes feines els veïns afectats van tornar a connectar-se a la seva línia habitual. 

Helicòpter «privat»

Una de les companyies d’helicòpters que opera a l’aeroport de la Seu d’Urgell va explicar que l’aparell pertany «a un privat» i en cap cas a aquesta empresa. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT