PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les queixes a la CASS es redueixen a la meitat en un any

El raonador va rebre 34 expedients relatius a la parapública

Gent surt i entra de l’oficina de la CASS.
Gent surt i entra de l’oficina de la CASS. | Maricel Blanch

Les queixes vinculades a la CASS es van reduir a la meitat del 2016 a l’any passat. Així ho constata l’informe anual del Raonador del Ciutadà, publicat ahir al matí. El document registra un total de 34 expedients relacionats amb la parapública. El mateix estudi menciona l’evolució positiva en aquest sector, ja que la xifra de l’any anterior gairebé arribava a la setantena de queixes. Mentre que en l’informe del 2016 es destacava el volum de persones insatisfetes amb el tracte rebut per metges o inspectors, aquest any només hi ha hagut tres queixes per aquest motiu. En canvi, el que més crida l’atenció entre els expedients sobre la CASS és la quantitat de ciutadans descontents amb les pensions. 

La tretzena paga per als jubilats

La institució assegura que hi ha «problemes reiteratius» i, un d’ells, té a veure amb el poder adquisitiu dels pensionistes. El raonador recorda que van tramitar a la Comissió Legislativa de Sanitat i Medi Ambient la incorporació d’una tretzena paga per als jubilats. 
«Molts havien de percebre una pensió de solidaritat,  més de la pensió de jubilació, per fer front al dia a dia quan, amb l’antiga llei, ja tindrien més dels 5.000 punts que es demanaven», apunta l’informe. «Els pensionistes no volien la solidaritat per arribar a final de mes. Molts ja es van guanyar el dret a viure dignament en arribar als 65 anys i havien treballat pel país durant més de 30 anys, però amb el pas dels anys, l’havien anat perdent», afegeix. 

L’altra queixa que es repeteix al llarg dels anys és la vinculada als tràmits per aconseguir la baixa per malaltia. Després dels controls mèdics efectuats pels metges de la CASS, tot i haver-los manifestat que les seves malalties encara necessitaven un termini per a la seva recuperació, pocs dies després rebien un comunicat de la CASS pel qual se’ls informava que la malaltia ja s’havia superat. 
«Aquest fet provoca un malestar al ciutadà perquè quan presenta el recurs administratiu, adjuntant informes mèdics conforme no s’han recuperat per iniciar una tasca laboral, són ignorats i no són tinguts en compte», s’explica al mateix informe. 

Els expedients oberts per l’organisme durant l’any passat són 298, una xifra que representa un 14 % de disminució respecte a l’any 2016. 

L’habitatge, una de les principals preocupacions

El sector de les accions privades és el que ha registrat més queixes. Concretament, el Raonador del Ciutadà va rebre 101 queixes per qüestions que afectaven a particulars i sense cap referència a l’administració pública. L’informe destaca, però, que respecte al 2016, els expedients derivats a aquest àmbit van disminuir un 8,2%. 

D’entre les queixes registrades en aquesta secció, destaquen les que tenen a veure amb l’habitatge. «La majoria de demandes d’informació continua sent sobre qüestions relacionades amb gestors immobiliaris, desacord amb l’actuació dels propietaris dels habitatges llogats o per manca d’informació relativa a l’aplicació de la llei d’arrendament de finques urbanes, drets i deures de les parts», s’explica a l’informe que va publicar ahir l’organisme. 

Tot i que el raonador no va poder intervenir en cap d’aquests problemes, considera que «seria convenient estudiar i tenir en compte els problemes que han afectats els ciutadans per tal de valorar una possible mancança o solució». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT