PUBLICITAT

Canillo

‘Smartparròquia’ canillenca

El comú aposta per la digitalització per modernitzar l’administració i donar més servei

Per Meritxell Prat

Un usuari utilitza la plataforma digital per fer tràmits amb una tauleta.
Un usuari utilitza la plataforma digital per fer tràmits amb una tauleta. | M. P.

Potser no és la parròquia més poblada, ni la que centralitza la majoria de serveis, però Canillo ja ha fet els primers passos per poder esdevenir, gairebé, una smartparròquia. Amb el mòbil o una tauleta podem fer gairebé tot el que necessitem (residents i turistes), sigui l’hora que sigui, i sense importar, tampoc, el lloc on ens trobem. 


«La intenció és modernitzar la gestió, agilitzar els tràmits i donar més serveis i informació de la parròquia», assegura el responsable del departament d’informàtica de la corporació, Miquel Cabrera. Han estat dos anys de treball intensiu, però els resultats ja es poden apreciar. I el que vindrà! 

Urbans 

Els primers que van començar a notar el canvi van ser els agents de circulació. Encara que pugui semblar estrany, fins fa quatre dies a Canillo encara posaven multes amb un bloc de notes. D’entrada doncs, es va passar del paper a una PDA. «Ara, si han de posar una sanció, introdueixen el número de la matrícula del vehicle ja els apareixen les dades del propietari. De fet, fins i tot en fer una foto (que igualment ha d’acompanyar sempre la multa) l’aparell és capaç de llegir la matrícula automàticament», detalla el conseller de Finances, Marc Casal. El següent pas és anotar el motiu de la sanció i automàticament es calcula l’import de la sanció. «Al mateix moment el comú rep la sanció i apareix com a pendent de pagar», exposa Casal, que destaca que abans, per fer tots aquests tràmits «necessitàvem una setmana». Ara, a més, com que tots els departaments tenen accés a les dades, els agents també poden saber quantes vegades s’ha sancionat aquell conductor.

 

Els urbans poden saber al moment quantes vegades s’ha sancionat un mateix vehicle

I l’usuari? Doncs gràcies a la plataforma digital «si tu tens un telèfon mòbil a sobre, pots pagar la sanció. Fins a les 12 de la nit, siguis on siguis, tens les mateixes opcions que t’ofereix el parquímetre», destaca el conseller. De manera que també s’apliquen els descomptes si el tràmit es fa dins el termini corresponent.


A partir d’aquí es va decidir muntar el parquímetre virtual. Pots pagar el tiquet de la zona blava dels del mòbil i si un agent de circulació et volgués posar una multa, no podria perquè a la PDA li apareixeria que tu has pagat correctament. «És una opció molt interessant perquè si estàs ocupat i t’adones que tardaràs més estona de la que has pagat, pots ampliar l’import sense haver-te de desplaçar fins al cotxe», afegeix Casal, que destaca que el parquímetre virtual és una opció que utilitzen, sobretot, «ciutadans estrangers».

Certificat digital 

Els responsables comunals fan una crida perquè els ciutadans adquireixin un certificat electrònic, que és l’eina «més segura» i l’única amb la qual es podran arribar a fer tots els tràmits comunals quan estiguin disponibles a la plataforma digital. En connectar-te amb el certificat la plataforma t’identifica, sap si ets un ciutadà, un proveïdor o un membre del comú, de manera que les opcions que t’ofereix són personalitzades. «Al setembre volem que el 100% de l’administració sigui digital. Tots els tràmits, com les inscripcions a les escoles bressol o a les activitats extraescolars, es podran fer sense haver de venir aquí», remarca el responsable de les finances canillenques, «tindrem una administració operativa les 24 hores i els 365 dies de l’any». I si disposes de certificat, podràs consultar les factures que t’han de passar, si tens multes pendents o podràs configurar, per exemple, avisos si superes un límit de consum d’aigua. «Volem donar més serveis a part del fet de pagar sancions», apunta Cabrera.

Assistent virtual 

La novetat de cara a finals de setembre serà la incorporació d’un chatbot, és a dir, un assistent virtual, el Roc. Primer serà només escrit però la intenció és que més endavant les comunicacions es puguin fer per veu i que acabi integrant tota la informació tant de tràmit, com de cultura i turisme. A més, serà accessibles des de totes les xarxes socials. Si vas en cotxe i no saps on aparcar, el Roc et guiarà. Si busques restaurant, també et donarà les opcions i, fins i tot, et podrà informar de les multes pendents. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT