PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les sol·licituds de ‘tax free’ entre els residents creixen més d’un 40%

La desaparició del mínim de compra beneficia especialment els andorrans, segons els operadors

Una botiga amb l'adhesiu de Global Blue.
Una botiga amb l'adhesiu de Global Blue. | El Periódico de Catalunya

Les sol·licituds de retorn de l’IVA per compres efectuades a Espanya han augmentat al voltant d’un 40% des que el passat 5 de juliol s’eliminés l’import mínim de compra de 90,15 euros per demanar el tax free, «una proporció que encara s’incrementa més en el comerç transfronterer» com el que hi ha entre Espanya i Andorra, segons va explicar el director general a Espanya de l’operadora de tax free Global Blue, Luis José Llorca. Així es desprèn de l’anàlisi de les operacions gestionades per la proveïdora de reembossaments durant les primeres setmanes de la supressió de la despesa mínima. Llorca també va reconèixer que els andorrans es troben, juntament amb els gibraltarenys, entre els col·lectius més beneficiats per la modificació de la normativa. 

«S’ha notat moltíssim el final de l’import mínim per a demanar el tax free», va comentar Llorca, qui tot i matisar que «per política d’empresa no ofereixen dades desagregades de transaccions per país de residència», sí que va assegurar que els residents andorrans i gibraltarenys, als quals l’operador categoritza com a «transfronterers, són un dels col·lectius més beneficiats». «Des de la perspectiva del viatger, aquells amb un perfil com el dels andorrans, aquells que travessen la frontera per fer les compres, tenen la capacitat i l’avantatge de poder anar i tornar molt més freqüentment que d’altres», va reflexionar l’expert. Llorca recorre a l’exemple del Mercadona de la Seu d’Urgell i augura que el fet de poder omplir el carro per menys de 90 euros i demanar el retorn de l’IVA farà créixer les sol·licituds. 

EL PERIÒDIC també va intentar contactar l’Agència Tributària espanyola per saber la quantitat d’operacions gestionades directament per particulars però la petició va ser postergada fins al setembre adduint «la dificultat per obtenir declaracions a causa de les dates de l’any». 

Pimes en joc

Segons les dades i les anàlisis de Global Blue recollides durant els primers 48 dies de la supressió de l’import mínim de despesa, «els comerços locals, les pimes, són els més beneficiats per la nova normativa, ja que fins ara no tenia molt sentit que oferissin el tax free i ara estan incrementant molt aquest tipus de transaccions», va destacar Llorca.

Segellat digital

El directiu va opinar que la introducció del sistema de segellat digital DIVA, obligatori a partir del pròxim 1 de gener i que s’efectua en màquines d’autoservei contribuirà a facilitar les operacions tant per a comerços, com per a compradors, així com per a la mateixa Administració.  Actualment el sistema de segellat digital conviu amb el tradicional i la duana de la Farga de Moles ja compta amb el quiosc interactiu d’ús autònom. 

Els comerços espanyols també s’estan adaptant al nou sistema únic a principis de l’any vinent: «Global Blue té una quota de mercat del 60% entre tots els comerços d’Espanya i d’aquests el 70% ja estan habilitats per al sistema DIVA i cada setmana se n’habiliten més», va indicar Llorca qui va anticipar una allau d’introduccions al nou sistema passat el període vacacional per treballar ja amb el nou sistema durant l’últim trimestre de l’any ,abans que sigui totalment obligatori, per afavorir la transició. A més, «si l’experiència de compra que ofereixen als clients transfronterers és bona, el normal és que el fidelitzin», va afegir.

Més avantatges

«Des de la perspectiva del viatger, i sobretot de l’andorrà, la diferència és que no han de moure papers. El comerç facilita un codi de barres, una transacció digital, que pot imprimir-se o gestionar-se des del telèfon mòbil», va recordar el director general de l’operadora Global Blue. 

Després, una vegada l’operació es valida a les màquines interactives d’ús autònom de la Farga de Moles, Llorca explica que la seva companyia, i probablement altres també, oferiran la possibilitat de rebre automàticament el reintegrament dels diners a la targeta de crèdit associada al perfil d’usuari de l’operadora triada: «Ho acreditarem a la targeta de crèdit, sense necessitat d’haver de moure’s enlloc». Si la gestió la fa directament el comprador, sense intermediaris, és aquest qui ha d’avisar al comerç perquè li retorni l’import al compte bancari convingut, encara que utilitzi el segellat digital. 

Llorca també assenyala els avantatges per a la ciutadania, ja que el sistema digital és «més transparent» i agilitza les comprovacions de l’Agència Tributària per saber si una persona té dret o no a la devolució d’impostos. 

Control de costos

Per últim, Llorca va assenyalar que l’increment del turisme a Espanya, sumat a la fi de l’import mínim, està fent augmentar molt el nombre de transaccions i que l’única manera sostenible financerament de garantir la devolució dels imports és mitjançant els processos de digitalització i automatització. 
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT