PUBLICITAT

Andorra la Vella

Les sol·licituds al mediador de la CASS s’han reduït un 20% en el darrer any

El responsable ho atribueix a les millores en els serveis que s’ofereixen

Per Lara Ribas

Diversos usuaris entren i surten de l’edifici de la Caixa Andorrana de Seguretat Social.
Diversos usuaris entren i surten de l’edifici de la Caixa Andorrana de Seguretat Social. | Maricel Blanch

Les peticions per acudir al mediador de la CASS van reduir-se un 20% en l’últim any, «una caiguda important atribuïble als canvis o millores que han fet els serveis de l’ens administratiu», va explicar a EL PERIÒDIC Josep Maria Goicoechea, que ha ocupat el càrrec de mediador des del setembre del 2016 i just ahir va lliurar el seu darrer informe al consell d’administració coincidint amb el seu últim dia de mandat. Segons va reiterar, un cop més les principals demandes provenien d’assegurats de diverses nacionalitats i eren queixes sobre les altes administratives, els reemborsaments per consum sanitari, les pensions d’invalidesa i les baixes.

«Jo he escoltat les queixes i he exercit la funció de defensor de l’assegurat a l’hora de fer arribar les meves recomanacions al consell d’administració», va precisar Goicoechea. En els seus dos anys de mandat, ha arribat a atendre un total de 207 sol·licituds i en aquest últim n’ha resolt 45 favorablement i només 30 de forma desfavorable. «Jo he vist un 1/1000 o poc més de persones que passen per atenció al públic; el nombre és mínim», va considerar el mediador tot insistint que la seva feina no es pot llegir com un reflex del volum d’activitat de la CASS. «L’ens administratiu tracta una mitjana de 10.000 baixes l’any; d’aquestes, el control mèdic dona al voltant d’unes mil altes; i només acaben recorrent-se una cinquantena del total. En el darrer any, jo només he rebut 19 queixes per aquest motiu, que no és ni la meitat», va exemplificar Goicoechea. 

Les demandes ateses són irrisòries en comparació amb el volum d’activitat de l’ens administratiu

En aquest darrer informe, el mediador va posar de relleu l’esforç realitzat per la CASS amb l’objectiu de millorar els seus processos. «Al llarg d’aquests dos anys, he anat fent diverses observacions i considero que he aconseguit sensibilitzar els serveis de l’ens administratiu», va apuntar Goicoechea. Les seves recomanacions han tingut fruit sobretot en el model de comunicació de la CASS amb els assegurats i en bona mesura en els reglaments, que han patit modificacions per incorporar, per exemple, una major protecció sobre col·lectius com el de discapacitats.

El consell d’administració de la CASS va aprofitar la sessió ordinària d’ahir per agrair la feina realitzada per Goicoechea i reconèixer els resultats assolits en aquests dos anys d’activitat. La reunió també va servir per presentar la proposta de pressupost de cara a l’exercici 2019, que en breus es farà arribar al Govern perquè pugui tramitar-la al Consell General, i per aprovar la convocatòria d’un concurs que ha de permetre cobrir una nova plaça de cap de l’àrea de gestió de persones.

Carme Moles, la nova defensora de l’assegurat

Ara que ha finalitzat el mandat de Josep Maria Goicoechea com a mediador de la CASS, l’ens administratiu ha aprofitat per transformar la seva figura en la del defensor de l’assegurat. Just en el consell d’administració d’ahir, es va designar l’advocada Carme Moles per a aquest nou càrrec. Tot i que mantindrà les mateixes funcions que el mediador, Goicoechea va matisar que el canvi es produeix per adaptar-se a la nova llei de mediació. El consell d’administració va exposar que la nova defensora «ha mostrat una gran motivació i predisposició per desenvolupar aquesta tasca» i el fins ara mediador va expressar que «si ho demanava, estaria a la seva disposició per ajudar-la». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT