PUBLICITAT

Sant Julià de Lòria

La promesa d’una rotonda al Punt de Trobada haurà d’esperar

El plans del Govern no passen per una execució immediata

Per El Periòdic

La carretera que passa per davant del Punt de Trobada.
La carretera que passa per davant del Punt de Trobada. | Maricel Blanch

El Govern no construirà la rotonda del Punt de Trobada en l’exercici del 2019 com havia assegurat mig any enrere el ministre competent, Jordi Torres. De moment, el projecte es troba en fase d’estudi per conèixer-ne la viabilitat, però el director d’Ordenament Territorial, Manuel Riera, va insistir que es tracta d’una operació a llarg termini tot i que Torres havia parlat d’iniciar les obres ja l’any vinent. «El Govern fa temps que té al cap planificar aquesta rotonda i donar connexió futura als terrenys de l’altra banda del riu, que tenen molt potencial urbanístic i poden arribar a ser susceptibles d’acollir el gran centre logístic d’entrada de mercaderies a Andorra, o un altre ús d’extensió considerable», va avançar el director. 

La rotonda que des de fa temps reclamen els treballadors i la direcció del negoci per facilitar els accessos al centre comercial en cap cas es faria just davant del recinte, sinó uns cent metres més a baix, a l’alçada de la Borda Sabater. Aquesta construcció permetria fer el canvi de sentit gairebé un quilòmetre abans que en la disposició actual, l’element que ha posat en peu de guerra els treballadors i la direcció de l’establiment. Ara per ara, en sortir del centre comercial, ja no és possible fer el gir a l’esquerra, sinó que per anar cap al centre del país s’ha de baixar per girar a la rotonda de la depuradora, de manera que usuaris i treballadors sovint es veuen afectats per les cues de pujada i de baixada.

Canvi de plans

Davant d’aquest perjudici, els usuaris i treballadors del centre comercial van iniciar una campanya per reclamar la rotonda i també la instal·lació d’una parada d’autobús davant de l’establiment. Entre d’altres accions, van dur a terme una recollida de signatures i una marxa reivindicativa coincidint amb el Dia de la Constitució. La pressió popular va fer rectificar els responsables ministerials, que van incrementar la freqüència de la línia d’autobús que arriba al supermercat River i es van comprometre a incloure el projecte d’una rotonda en el pressupost de l’any vinent. 

Ara se n’està estudiant la viabilitat tot i que Riera ja va explicar a l’ANA que no es pot fer davant del centre comercial perquè «no hi cap i totes les rotondes que fa el Govern a les carreteres generals tenen una funció de connexió viària actual o futura amb carrers o carreteres públiques, mai es pot fer una inversió pública que beneficiï únicament un establiment comercial privat». Si en els propers mesos es conclou la seva viabilitat, el Govern haurà d’aprovar la modificació del Pla Sectorial de Noves Infraestructures Viàries, que ha de comptar amb el beneplàcit del comú de Sant Julià de Lòria. De tota manera, ja serà l’Executiu sortint de les eleccions generals que s’han de celebrar com a molt tard al març qui haurà de decidir si segueix endavant amb el projecte.

Les claus

  • L’any 2016 el Govern va decidir eliminar el gir a l’esquerra que donava entrada i sortida al Punt de Trobada, fet que va comportar un perjudici sobretot per als treballadors.
  • Els treballadors van engegar una campanya per protestar contra l’obligatorietat d’anar a girar a la rotonda de la depuradora i van exigir-ne una altra davant del recinte.
  • El Govern va acabar cedint a la pressió i al mes de març es va comprometre a accelerar el projecte de la rotonda i a començar les obres de construcció al 2019.
  • Sis mesos després de la promesa, el Ministeri d’Ordenament Territorial es fa enrere i diu que no serà possible engegar el projecte en aquesta legislatura. 
PUBLICITAT
PUBLICITAT