PUBLICITAT

Andorra la Vella

Grandvalira garanteix la continuïtat amb la vista posada en un forfet únic

El domini incorporarà l’oferta Ordino Arcalís i Torreño destaca que el pacte tranquil·litza els operadors turístics

Per Meritxell Prat, Miquel López-Egea

Pistes d'esquí de Grandvalira Grau Roig.
Pistes d'esquí de Grandvalira Grau Roig. | Tony Lara

Punt final a la incertesa sobre la continuïtat de la marca Grandvalira. La marca per excel·lència de l’esquí al país no desapareix i tampoc hi haurà dissolució de la societat comercialitzadora, Nevasa. Després d’un any en què tot apuntava que seria impossible fer canviar de parer a l’accionista majoritari de Saetde, Joan Viladomat, finalment hi ha hagut acord. «Conscients dels efectes que es derivarien per a l’economia de les societats, les dues parròquies i el país, els responsables de Saetde i Ensisa, amb la mediació personal del cap de Govern, Toni Martí, han treballat intensament durant els darrers mesos per restablir la voluntat associativa», van explicar ahir des de Grandvalira mitjançant un comunicat. Des del Govern es considera que és la notícia més important «del segle» i els cònsols d’Encamp i Ordino ho veuen com els primers passos per assolir un forfet únic de país.


L’acord de continuïtat ha de ser ratificat pels òrgans de govern de les dues societats que formen el domini en els propers dies. «Aquest acord vol posar les bases d’un futur beneficiós per a totes les parts i per al conjunt del país», van remarcar. El pacte té una durada indefinida però permet que al cap de 10 anys hi hagi un període de dos anys addicional en cas que algunes de les parts no tingués interès a continuar. 


D’altra banda també s’estableix que Secnoa tingui l’oportunitat d’adquirir fins a un 5% de les accions de Nevasa, amb un consell d’administració format paritàriament per Ensisa i Saetde/Secnoa, encara que l’adopció de decisions de la junta general requerirà almenys el 60% del capital social de Nevasa.

Altres acords

Els acords presos proposen una solució per tal que el sector del Pla de les Pedres no sigui un obstacle per al bon funcionament del domini, independentment de la titularitat del terreny. Amb tot, el cònsol major d’Encamp, Jordi Torres, va matisar que la solució encara no està definida del tot. Dins l’esperit de treball conjunt, però, des d’aquesta temporada les escoles d’esquí de Pas de la Casa - Grau Roig, Soldeu - El Tarter i d’Ordino Arcalís podran impartir classes en qualsevol dels tres dominis sense compensació econòmica. 


El director general de Grandvalira, Alfonso Torreño, va posar de manifest que «en l’última part la negociació les dues parts anaven amb la voluntat de trobar un acord» i considera que la fita és «beneficiosa per a les dues parts. No hi ha un guanyador i un perdedor i ens dona certa tranquil·litat per pensar en un futur». A partir d’ara, va apuntar es produeix «un canvi de paradigma. Si fins ara pensàvem com dissoldre la marca Grandvalira, ara comencem a pensar com la fem més forta». I és que el procés de dissolució engegat l’estiu de l’any passat, queda frenat en sec i toca començar de nou conjuntament. 

Forfet únic

La notícia va ser rebuda amb alegria a totes bandes. «Satisfet és poc, hem estat molt a prop de precipici i per a l’economia del país, potser és la millor notícia dels set anys que he estat de ministre i segurament del segle», va deixar anar el ministre de Turisme, Francesc Camp.


El cònsol d’Ordino, Josep Àngel Mortés també assegurava estar «molt satisfet» pel fet que s’hagi pogut salvar Grandvalira. Des del seu punt de vista, «és el millor que podia passar» i el fet que l’acord inclogui també la incorporació dels productes d’Arcalís «obre el camí per anar cap a l’objectiu final, que l’esquí a Andorra acabi sent una única estació». A parer de Mortés, «quan el client passa la frontera li és igual qui és el propietari, el client el què vol és un forfet únic i esquiar a tot el país».


Una idea que ja va posar sobre la taula Viladomat el dia que es va signar l’acord per l’entrada de Saetde a l’accionariat de Secnoa i que també comparteix el cònsol d’Encamp. «El Joan Viladomat ja ha parlat en diverses ocasions de fer un forfet conjunt i jo també ho he dit: el futur passa per ser un producte únic, per tenir un forfet per a tot el país», va manifestar Torres, que va qualificar l’anunci de «bona notícia que feia dies que esperàvem i buscàvem, però ho vèiem complicat».


Torreño, en canvi, considera que és un pas que en tot cas es donaria «a llarg termini» i que per ara cal centrar-se en què es té sense fer un canvi radical immediat. Així, pel que fa a la incorporació d’Arcalís, va explicar que és hora de «posar fil a l’agulla i buscar la manera de crear els productes que sumin i que aportin més». De moment, qui tingui un forfet de temporada de Grandvalira pagant un suplement podrà esquiar també a l’estació ordinenca.

Sentit d’Estat  

El cap de Govern valora l’acord «una fita molt important», tot destacant que «hi ha hagut una visió de país i ha primat l’interès nacional». De fet, Martí, va remarcar que «em quedo amb què a poc a poc ha anat calant una cosa que a tots ens sembla evident: no podíem perdre la marca». Segons el líder de l’Executiu també estava en joc «una mena de credibilitat col·lectiva perquè era trencar una cosa que funcionava», a més de les dificultats que hauria comportat per fer venir «esquiadors de territoris llunyans que fan estades llargues. Hi havia el perill de perdre un turisme amb un alt valor afegit».


Amb l’acord, de retruc, s’han tranquil·litzat els mercats internacionals i els operadors turístics. «Era el problema més a curt termini que teníem i més difícil de solucionar», va admetre Camp, recordant que justament al novembre comença l’època de fires del sector on es tanquen les compres de productes per a la temporada 2019-2020 «i segurament ja hauríem tingut un primer impacte amb menys reserves». Extrem que també va confirmar Alfonso Torreño. «Hem rebut molts missatges d’enhorabona. Traslladem tranquil·litat de cara al futur i, per tant, és la millor notícia que podíem donar», va celebrar el director general de Grnadvalira. 
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT