PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El Govern aposta per un model de compra ‘online’ i recollida presencial

La Cambra de Comerç avala la proposta però reclama canvis per desenvolupar l’‘e-commerce’

Per Lara Ribas

Diversos comerços de l'avinguda Carlemany, el principal eix comercial d'Escaldes-Engordany
Diversos comerços de l'avinguda Carlemany, el principal eix comercial d'Escaldes-Engordany | MARICEL BLANCH

L’actual model de comerç s’ha de renovar i en això van coincidir el Govern i la Cambra de Comerç en el marc de la jornada Horitzó Retail que la darrera va organitzar ahir al Centre de Congressos d’Andorra la Vella. Després d’un llarg període de caiguda i estancament –entre el 2000 i el 2014 els punts de venda van caure un 11,75% i entre el 2005 i el 2015 es van perdre fins a 1852 assalariats–, «des de fa tres anys el sector comença a registrar un petit creixement», va posar de relleu el ministre de Turisme, Francesc Camp. Els principals reptes que ahir es van posar un cop més sobre la taula per acabar de donar impuls al retail són la millora de l’e-commerce i l’atenció al client. 

El sector considera clau seguir fent formacions per reforçar l’atenció al client i el bon tracte

Camp va apuntar a aquest rotatiu que «Internet és cabdal i ha d’estar tant per comunicar com per vendre». Pel que fa a aquest darrer punt, des del Govern tenen clar que cal fer el màxim per agilitzar els tràmits administratius i tenen pensat posar-ho sobre la taula en la negociació de l’acord d’associació amb la Unió Europea. De tota manera, no ho veuen prioritari perquè al final una persona estrangera que compra un producte per Internet a un comerç d’Andorra acabarà pagant-lo al mateix preu que pugui trobar-lo al seu país, ja que se li aplicarà l’impost del seu Estat. 

Recollida presencial

«Amb la venda online ens posem al mateix nivell de preus que la resta de països. Per això, una fórmula interessant és el click & college, que consisteix a comprar el producte a través d’Internet però venir a recollir-lo aquí», va manifestar Camp. Des de la Cambra de Comerç, el seu president, Miquel Armengol, va avalar aquest model però va reclamar que s’impulsin els canvis necessaris per resoldre els problemes de pagament i enviament perquè «ara l’e-commerce és pràcticament nul». Segons va explicar, a partir de la setmana que ve iniciaran converses amb els comerciants per acabar de determinar la problemàtica i després es reuniran amb el Govern i les institucions estrangeres per trobar una solució i, si cal, exigir modificacions en els reglaments.

Després de fer una prova pilot, l’Executiu preveu convertir en regulars les formacions d’atenció al client

L’altre element per combatre el canvi d’hàbits del turisme de compres és l’atenció al client. «Per treballar-ho és elemental la formació, ja que gràcies a Internet avui és molt fàcil que el comprador sàpiga més que el dependent», va argumentar Armengol a aquest rotatiu. Per això, insisteix a donar continuïtat a les formacions de la Cambra de Comerç. «Cal formar el màxim possible la gent que està en contacte amb el turisme, per exemple, que parlin català, que tinguin coneixements d’Andorra...», va destacar el president. El ministre de Turisme va recordar que durant el primer semestre d’aquest 2018 s’ha fet una prova pilot per formar els punts de venda en atenció al client i va manifestar la voluntat d’implementar aquests cursos de forma regular i d’impulsar-ne de nous per introduir algunes de les noves fórmules que fan ús de les últimes tecnologies i que es van presentar durant les conferències d’ahir. 

Més protagonisme per a l’‘smartphone’

Sens dubte el mòbil és ja part de les nostres vides i el seu protagonisme en les compres és cada vegada més gran. Per buscar articles, per comprar productes o directament per pagar les compres. Així va exposar-se durant la jornada que ahir es va celebrar al Centre de Congressos d’Andorra la Vella sobre el futur del sector. El ministre de Turisme, Francesc Camp, va insistir que el comerç d’Andorra «ha d’estar al mòbil», però de moment el Ministeri d’Economia només treballa en una aplicació que ha de permetre als petits comerços ser presents a Internet i als clients accedir a la seva oferta. 

Millorar l’experiència

Els hàbits, però, canvien en molts altres sentits i el president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, va remarcar que «la gent surt a fer turisme però la seva preferència ja no és comprar. Per això, cal un nou atractiu en els establiments». Camp va apuntar que «la gent s’ho ha de passar bé quan compri i, per tant, cal crear un entorn favorable a la venda». Per això va suggerir que els comerços podrien introduir una de les idees que l’expert en màrqueting i professor d’ESADE, Lluís Martinez-Ribes, va compartir en el marc de la seva conferència: «Les projeccions virtuals; per exemple, que una persona pugui veure com li queda una peça de roba sense necessitat d’emprovar-se-la a la mateixa botiga», va explicitar Camp.

Segons el president de la Cambra de Comerç, un altre atractiu seria oferir productes diferents. «Amb la mundialització, totes les botigues tenen els mateixos articles i a Andorra el diferencial de preu ja no és tan accentuat com abans. La clau està en el diferencial del producte i en causar simpatia», va concloure Armengol.

 

PUBLICITAT
PUBLICITAT