PUBLICITAT

Andorra la Vella

El Govern preveu rebaixar un 10% els preus dels abonaments del bus

Les noves línies regulars tindran nous itineraris, i milloraran els horaris i les freqüències de pas

Usuari pujant a un autobús.
Usuari pujant a un autobús. | Maricel Blanch

El Consell de Ministres va aprovar ahir el nou concurs de línies de transport públic, que entraran en vigor l’1 de setembre del 2019 amb una rebaixa dels preus, segons preveu el Govern, de fins al 10% en els abonaments, un sistema integrat i un redisseny dels itineraris. El plec de bases recull les consideracions que el Tribunal Superior va fer sobre la primera convocatòria la passada primavera, de la qual va anul·lar-ne tres punts que vulneraven la legalitat. En el moment de la sentència, però, ja feia mesos que el Govern havia declarat desert el concurs adduint que s’havia «encallat pels recursos presentats» i la necessitat d’aplicar «una política global de mobilitat». A més, va prometre una nova convocatòria «en un parell de mesos», que han acabat convertint-se en més d’un any. Ara, l’objectiu és «fomentar el transport públic a través de les millores de l’eficiència del servei i l’experiència dels usuaris», va explicar el ministre d’Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, que va presentar les bases del concurs. 

La rebaixa dels preus dels abonaments, que rondarà entre el 8,5% i  el 10% segons el tipus i que s’aplicarà amb l’entrada en funcionament de les noves línies d’autobús, té la finalitat de premiar els usuaris que fan un ús freqüent de la xarxa de transport públic. El preu del bitllet senzill, en canvi, s’actualitzarà a l’alça en funció de l’IPC anual. Els viatgers del Bus Exprés, el Bus Lliure, la Tarja Magna i la Blava no notaran cap canvi, però sí que ho faran les concessionàries, que ja no rebran un import global per cadascuna d’aquestes prestacions, sinó que cobraran pel volum d’usuaris que transportin. En aquest sentit, el Govern pagarà 1,31 euros a les empreses per viatge.

Aportació d’idees i millores 

Amb la finalitat de millorar el servei, el Govern deixa la porta oberta a múltiples propostes dels concursants. Per això, en els criteris de la convocatòria ha potenciat l’apartat de millores impulsades pels licitadors en detriment de la proposta tècnica que presentin, que ha perdut 20 punts de la ponderació final a favor de propostes que permetin ampliar i reforçar els horaris de les línies regulars als matins i als vespres per adequar-los als horaris comercials i dels treballadors i la freqüència de pas dels autobusos. L’Executiu també pretén millorar les línies del Bus Nocturn i allargar el recorregut d’alguns itineraris –com fins al Punt de Trobada a l’L1, fins a la Cortinada a l’L6 o fins a les estacions d’esquí.

Tanmateix, es vol corregir el transport escolar i el Bus Lliure, que en les últimes setmanes han estat envoltats de polèmica per la gran congestió d’usuaris que té. En aquest sentit, Saboya va admetre que «es requereixen reforços importants» per garantir la qualitat del servei del Bus Lliure.

Plataforma de gestió global 

De manera paral·lela al concurs per a la concessió de les línies de bus, FEDA Solucions treballa en la plataforma multimodal, que incorporarà el sistema integral del transport públic. L’eina, que té un cost d’1,5 milions d’euros –i s’invertiran 100.000 en posteriors millores i actualitzacions– també recopilarà dades dels usos del transport i dels usuaris. Així, s’analitzaran els hàbits de consum i es tindrà informació real per millorar el servei. A més, la plataforma afegirà informació sobre el servei públic de bicicleta elèctrica compartida, la xarxa de carregadors de vehicles elèctrics i els aparcaments. En el cas dels autobusos, s’hauran de dotar amb la maquinària requerida per Transports per adaptar-se a aquesta plataforma, que ha d’estar operativa abans del setembre del 2019. Saboya no va descartar l’opció de crear nous abonaments i d’incorporar el transbordament gratuït sempre que es faci en un temps concret i depenent de les propostes dels concursants.

Les empreses licitadores poden presentar-se a la licitació fins al 21 de gener i per lots

Les empreses poden presentar-se a la licitació fins al 21 de gener i per lots

Les empreses licitadores tenen fins al 21 de gener del 2019 per presentar ofertes per optar a l’adjudicació del concurs de línies del transport nacional de viatgers. 

Les concursants poden presentar ofertes per quatre lots, tres de línies individuals i un que integra totes: per als itineraris de la vall de la Gran Valira, de la Valira l’Orient i de Valira del Nord. Per presentar una oferta per a l’integral, però, és imprescindible fer-ho també per als lots individuals. Segons el ministre d’Economia, Gilbert Saboya, «si hi ha un lot integral millor que les tres opcions individuals, guanyarà aquest. Si no, les opcions individuals realitzaran el global». 

Al concurs, que és d’àmbit nacional, s’hi poden presentar empreses o una candidatura d’UTE. 

La durada de la concessió és de 15 anys, renovable per dos períodes de cinc anys. 

La fase d’adaptació entre les empreses adjudicatàries anteriors i les que guanyin el nou concurs serà entre l’1 de setembre del 2019 l’1 de març del 2020. Al final de la mateixa, els concessionaris hauran de disposar de tots els vehicles.

PUBLICITAT
PUBLICITAT