PUBLICITAT

Andorra la Vella

La meitat dels pisos turístics inspeccionats presenten irregularitats

El Govern ha controlat 50 habitatges i ha obert 23 «dossiers susceptibles de sanció»

Vista general de diversos blocs d’apartaments al Tarter.
Vista general de diversos blocs d’apartaments al Tarter. | Maricel Blanch

El Govern ha inspeccionat en els últims 15 mesos 50 apartaments turístics i ha detectat irregularitats en 23 d’aquests, és a dir, pràcticament la meitat dels immobles controlats han motivat l’elaboració de «dossiers susceptibles de sanció», segons va explicar ahir el ministre de Turisme, Francesc Camp, qui, a més, va precisar que, ja ha signat «tres expedients de sanció», tant d’apartaments com d’habitacions que es llogaven per ús turístic, aquestes últimes no estan emparades per la llei i són totes irregulars, va indicar el ministre. Les dades es van fer públiques durant la sessió ordinària de Consell General celebrada ahir i arran d’una pregunta oral plantejada pel conseller per SDP, Víctor Naudi, qui es va interessar «per la posada en pràctica del servei d’inspecció dels allotjaments turístics». 

Posada a punt  

Camp va explicar que tot i que la Llei general de l’allotjament turístic, que regula els apartaments per aquesta funció, a part dels hotels i altres establiments, «calien recursos humans per [començar el control dels apartaments turístics] i vam fer un concurs per seleccionar dos inspectors». En la primera etapa de recerca interna, el procediment va quedar desert així que «el procés es va allargar fins  a trobar les dues inspectores» que configuren un equip de quatre persones per al control dels allotjaments turístics, segons va explicar el ministre. 


Després va fer falta formar el nou equip «en el programa informàtic que es fa servir i en els reglaments». Després de l’aprovació al juliol, també ha calgut fixar el sistema sancionador i elaborar «el registre d’empreses i apartaments mitjançant un nou software desenvolupat per una empresa externa», va detallar Camp. 


En aquest punt va detallar que si fins ara el Govern tenia registrades les empreses turístiques que oferien apartaments, «ara cal registrar cada immoble i no el seu operador, en total uns 2.500». 


Detecció 

Víctor Naudi també es va interessar per la metodologia «d’inspecció digital» que utilitza el Govern per detectar allotjaments turístics irregulars. «Costa molt identificar el lloc i el propietari però sortosament Andorra és petit i a través de les fotografies que es publiquen a la xarxa s’intenta veure on està ubicat aquest allotjament. A partir d’aquí, es visita la zona i s’intenta parlar amb el propietari i, si no està en regla, es comença incoar l’expedient. S’ha de tenir en compte que no pel simple fet d’estar en una plataforma d’internet [com per exemple AirBnb] vol dir que és il·legal», va detallar el ministre de Turisme. 


El Ministeri treballa amb la idea «d’inspeccionar tots els establiments cada dos anys», és a dir, que cada any s’haurien de controlar uns 1.250 apartaments al Principat. No obstant això, Camp va advertir que aquest any i mig estan donant marge per adaptar-se i «ens estem centrant a assessorar», més que a sancionar. 

Canvi d’ús 

El conseller per SDP també va interpel·lar el ministre respecte el seu coneixement del canvi d’ús de vivenda a apartament turístic que hauria patit una proporció d’aquest parc d’oferta d’allotjaments. En aquest sentit, Camp va explicar que el seu Ministeri no disposa d’un històric de l’immoble i que se centra en controlar que tota la documentació com a pis turístic estigui conforme amb la normativa vigent per donar-lo d’alta. En aquest sentit, Naudi va considerar que «seria primordial fer un seguiment d’aquestes transformacions» per analitzar millor la problemàtica de l’accés a l’habitatge de lloguer al país. 
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT