PUBLICITAT

La Seu d'Urgell

Territori inicia les proves per obrir el túnel de Tresponts

Els equips de voladures no estaran a ple rendiment fins al gener, a falta d’un permís

Per El Periòdic

Isidre Gavín explica les novetats sobre el túnel de Tresponts, ahir.
Isidre Gavín explica les novetats sobre el túnel de Tresponts, ahir. | RàdioSeu

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, ahir va anunciar que el Departament de Territori i Sostenibilitat iniciarà la setmana vinent les proves dels equips per a les voladures del túnel de Tresponts, que formen part de les obres de condicionament de la C-14 entre Organyà i Montant de Tost. Gavín, acompanyat del director general d’Infraestructures de Mobilitat, Xavier Flores, va informar els alcaldes i representants veïnals de l’avanç dels treballs en el marc de la reunió de la Comissió de Seguiment, que es va dur a terme ahir a Organyà.

Gavín va explicar-los que encara estan pendents d’un permís d’abocament d’aigües de la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE). «Per tant, no podem treballar a màxim rendiment en ambdues boques, però sí podem començar en menor escala fent recirculació de l’aigua, és a dir, tractant-la i tornant-la a utilitzar», va precisar. I encara va afegir: «Així podrem comprovar el funcionament dels equips que ja tenim a l’obra i el comportament del massís».

Mecanisme de les proves

A partir del proper dimarts, 18 de desembre, i fins al següent divendres, 21 de desembre, es realitzarà una voladura al dia, curta, a la boca sud, o bé entre les 10.00 i les 11.00 o entre les 17.00 i les 19.00 hores, aproximadament. Aquestes explosions controlades comportaran talls de trànsit puntuals, d’uns 10 minuts de durada, en el moment de les detonacions. I Gavín ja va detallar que després de les vacances de Nadal, quan es disposi del permís de la CHE, es reprendran les voladures amb l’objectiu de realitzar els treballs a ple rendiment. 

Magnitud de l’obra

El futur túnel, als termes d’Organyà i Fígols i Alinyà, tindrà una longitud d’1,3 quilòmetres i permetrà millorar el traçat per un tram sinuós del congost de Tresponts. L’obra, amb una inversió de 35,4 milions d’euros i un termini d’execució de 36 mesos, permetrà enfortir la cohesió territorial del país, millorar la seguretat d’aquesta carretera i afavorir la permeabilitat amb l’Alt Pirineu.

Més seguretat per als usuaris

La nova infraestructura abasta en total un tram de prop de 3 quilòmetres, entre la sortida del nucli d’Organyà i el túnel existent del Montant de Tost, just abans de la intersecció amb la carretera LV-4001. L’estructura principal és el nou túnel, que es construeix per millorar el traçat de la carretera existent. La secció de la infraestructura serà de 12,5 metres d’ample per uns 8 metres d’altura, amb dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada, un per sentit, una mitjana d’un metre, voreres d’un metre i vorals d’1,25. A més, es construiran dues galeries d’evacuació i s’habilitaran sortides des del túnel a les galeries cada 250 metres aproximadament.

D’altra banda, la calçada s’ampliarà fins als 10 metres d’amplada, amb dos carrils, un per sentit, de 3,5 metres i vorals d’ 1,5 metres, per tal de millorar la seguretat en tot aquest tram. A la banda més propera a Organyà, s’eixamplarà la calçada d’un túnel existent de 51,5 metres de longitud per adaptar-lo a la resta. La nova secció serà d’11,50 metres d’amplada per 7,50 metres d’altura. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT