PUBLICITAT

Andorra la Vella

L’APDA vol una assignatura sobre la gestió de la informació personal

Crespo afirma que els contactes amb Educació estan «molt avançats» i la voluntat és que la matèria sigui obligatòria

Una mestra i diversos alumnes.
Una mestra i diversos alumnes. | Maricel Blanch

L’Agència Andorra de Protecció de Dades (APDA) treballa en diferents punts per conscienciar sobre la importància de la protecció de dades de caràcter personal i un d’ells és el d’implantar una assignatura sobre la matèria en el sistema educatiu andorrà. «Els contactes amb el Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior estan molt avançats», assegura el director de l’organisme de control, Joan Crespo, si bé està descartat que la matèria formi part del pla d’estudis del curs 2019-20 per una qüestió de temps de gestió i acció. Crespo, que defineix el projecte com «prioritari», desitja que sigui una assignatura obligatòria. Tot i això, es conforma amb que «els professors puguin transmetre una bona utilització de les eines digitals que es posen a disposició dels joves».

L'organisme regulador proposa que que l'assignatura es doni als dos nivells dels sistema educatiu

L’objectiu de l’assignatura és «saber els avantatges que tenen les noves tecnologies i els riscos que comporten», precisa Crespo, que admet que «qui no està connectat a internet no és ningú». A Andorra no hi ha dades de penetració de les noves tecnologies en el jovent, però l’Institut d’Estadística espanyol indica que el 25% dels infants tenen mòbil als 10 anys. Quan en fan 12, el percentatge s’eleva al 75%. És a dir, al final de la primera ensenyança gairebé tots els nens tenen un smartphone entre les mans. Els experts, a més, no es posen d’acord a l’hora de fixar l’edat recomanada per utilitzar-los, que oscil·la entre els 12 i els 16. Per això, Crespo ha demanat a Educació que introdueixi la matèria en els dos nivells educatius de l’escola andorrana. A més, contempla que siguin mòduls «treballats i adaptats».

L’APDA «ja va ser pionera en llançar la campanya Navega segur», recorda Crespo. El projecte, que encara es pot consultar en línia, donava consells als pares i als joves sobre com navegar per internet de manera segura i sobre les responsabilitats que comportava. «No m’agrada parlar d’utilitzar la tecnologia de manera negativa, sinó de forma responsable. Però els dispositius mòbils i els ordinadors són un Ferrari i encara no tenim el carnet per conduir-lo», manifesta. Un exemple són les dades que nosaltres mateixos publiquem a les xarxes socials. «És una qüestió que convindria cuidar», admet el cap de l’agència. Un altre cas és la informació que obtenen les empreses, operadors i institucions, tant públiques com privades, derivada de la navegació que fem per la xarxa. «Hem de saber quines dades cedim a tercers i amb quina finalitat les gestionaran».

Per tot plegat, Crespo afirma que el control parental «és fonamental, sigui amb l’aplicació de filtres o conversant sobre la qüestió». Actualment, l’agència té el Portal Jove a al seu web amb diferents materials didàctics per a docents, pares i joves. El responsable, a més, fa una altra recomanació: «La relació de confiança que hi ha d’haver entre pares i fills ha d’existir tant en el món real com en el virtual». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT