PUBLICITAT

Barcelona

Cotxes contaminants, fora dels límits de Barcelona

Els vehicles del país també queden afectats per la Zona de Baixes Emissions de la capital catalana

Per Meritxell Prat

Vehicles circulen per Barcelona.
Vehicles circulen per Barcelona. | Ricardo Ricote

L’1 de gener del 2020 es posa en marxa la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i a part dels municipis d’Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Sant Adrià de Besòs. Això farà que els vehicles més contaminants no hi puguin circular, siguin vehicles espanyols o estrangers, de dilluns a divendres de les 7 hores del matí fins a les 20 hores del vespre. Així doncs, en el cas dels turismes, veuran restringit el pas aquells que siguin de gasolina i s’hagin matriculat abans del gener del 2000 i tots els dièsel matriculats abans dels gener del 2006. La restricció també afecta les furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre del 1994 (les anteriors a l’entrada en vigor de la normativa Euro 1) i les motos i ciclomotors matriculats abans del gener del 2003 (anteriors a la normativa Euro 2). Els camions i vehicles professionals tenen un any de moratòria per adaptar-se.


Per tal de distingir-los, a Espanya, la Dirección General de Tráfico ha enviat unes etiquetes als titulars dels automòbils que els identifica segons si són més o menys contaminants, mentre que els que queden exclosos de la ZBE no disposen d’etiqueta. L’Ajuntament de Barcelona ja ha anunciat que des de l’1 de gener fins a l’1 d’abril del 2020 es desenvoluparà una campanya informativa i no es multarà, però un cop passat aquest període les sancions per entrar a la ZBE amb un vehicle no autoritzat aniran entre els 200 i els 1.800 euros.

Consulta

I què passarà amb els vehicles estrangers, com per exemple els andorrans? Des del Govern es va indicar que ja s’han posat en contacte amb l’ajuntament català per tal que els informi com cal procedir i estan a l’espera de rebre una resposta.


Ara bé, des del consistori barceloní, donant resposta a la demanda feta per aquest rotatiu, es va indicar que desconeixen quin és el funcionament a Andorra, però que tenen constància que hi ha altres països que tenen sistemes per identificar els vehicles menys contaminants, de manera que si es disposa de la identificació no hi ha d’haver problema per accedir a la ZBE. Si no es té cap etiqueta, l’altra opció és demanar una certificació oficial que acrediti que es disposa d’un vehicle poc contaminant i inscriure’l al registre que gestionarà l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb tots aquells vehicles autoritzats. 


D’altra banda, també s’ha anunciat que els conductors de vehicles amb circulació restringida podran demanar fins a 10 autoritzacions a l’any per accedir a la ZBE, autoritzacions que també podran tenir els vehicles estrangers. Igualment es recomana als conductors que siguin conscients dels vehicles que tenen i que comprovin, també, ells mateixos el tipus de vehicle que tenen en relació a les dates de referència que s’han utilitzat per aplicar les restriccions, de manera que, per exemple, si algú té un turisme dièsel matriculat abans del gener del 2006 ja sap que té risc de veure limitada la seva entrada al centre de la capital catalana. 
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT