PUBLICITAT

Andorra la Vella

El transport de passatgers s’acosta al volum d’activitat de prepandèmia

ndbus inicia una prova pilot de dues setmanes amb un bus elèctric en alguns dels trajectes comunals

Per Lídia López

José Gismero, Dani Vinseiro, Carles Miquel i Josep Lluís Pujol, en un moment de l’entrega de la certificació a Andbus.
José Gismero, Dani Vinseiro, Carles Miquel i Josep Lluís Pujol, en un moment de l’entrega de la certificació a Andbus. | L. L.

El sector del transport de viatgers comença a veure la llum al final del túnel. Segons va declarar ahir el propietari d’Andbus, Dani Vinseiro, «sembla que el 2022, la tendència ha de ser definitivament a la recuperació», deixant enrere un 2021 que va ser «dur» i durant el qual «es van registrar pèrdues». Així, malgrat que actualment «encara no estem a nivells normals de prepandèmia, tot apunta que aviat estarem en aquelles xifres». Concretament, la companyia calcula que el volum d’activitat del febrer se situarà «només entre un 10 i un 15% per sota del febrer de 2020», el darrer mes d’activitat plenament habitual abans del coronavirus, un percentatge que «tenint en compte d’on venim és un èxit». En definitiva, el sector veu una bona evolució per enguany, sempre que la pandèmia no els faci cap ensurt.

No obstant això, hi ha un altre element d’actualitat que dificulta el bon funcionament del sector, que és l’increment del preu dels carburants. En aquest sentit, el propietari d’Andbus va reconèixer que pateixen «una afectació important», cosa que precisament els fa «perseverar» en la cerca d’altres fonts energètiques. Per la seva banda, el director de l’Oficina de l’Energia i del Canvi Climàtic, Carles Miquel, va assegurar que l’increment del preu dels carburants ha estat progressiu des del novembre del 2020, i el principal motiu és «la volatilitat del mercat», descartant així una incidència  rellevant de la taxa verda. «Hi ha hagut un augment al voltant del 40% des del novembre del 2020, quan estem parlant d’un impacte d’una taxa verda amb percentatges entre l’1 i el 3%», va indicar Miquel, que va valorar de «minsa» aquesta afectació en el global del preu. Sigui com sigui, el director de l’Oficina de l’Energia i del Canvi Climàtic va detallar que «em consta que hi ha hagut contactes i que s’estan buscant solucions amb el sector a aquest problema».

Empresa neutra

Aquestes declaracions van ser en el marc de la roda de premsa organitzada per Andbus amb motiu del seu assoliment de la certificació en neutralitat carboni, sent la primera empresa de transport de viatgers al Principat que l’obté. «Les companyies de transport públic som un dels eixos fonamentals de l’estratègia per millorar la situació climàtica», va defensar Vinseiro, que va detallar que la voluntat d’Andbus per millorar va fer un pas endavant el 2019, analitzant les seves dades per «dissenyar i implementar un pla de reducció d’emissions de CO2». 

Tal com va posar de manifest el cap de projectes de BMS Consultoria Estratègica, José Gismero, de l’estudi de les dades del 2021 s’extreu que la petjada de carboni de la companyia va ser al voltant de les 1.000 tones de CO2, provocades en un 97,3% pels vehicles. No obstant això, segons el propietari d’Andbus, entre els anys 2019 i 2021 es va anar substiuïnt els busos més antics de la flota per uns de més nous i eficients, arribant a canviar pràcticament la meitat de les més de 60 unitats que disposen. Aquesta acció va contribuir que les emissions de CO2 per quilòmetre recorregut baixessin un 12,5% l’any passat respecte del 2019.

A més a més, per tal de compensar les emissions, Andbus ha participat en el projecte d’una planta de cogeneració a l’Índia a partir de pela d’arròs, reconegut per les Nacions Unides. «Totes les iniciatives que ens presentin plans de reducció d’emissions, i a més, compensar els romanents, són benvingudes», va celebrar Miquel al respecte, que es va mostrar esperançat que aquesta sigui «la primera de moltes». De fet, Vinseiro va coincidir amb aquest objectiu, i va declarar que «som pioners, però ens agradaria crear un efecte dominó per tal d’assolir els objectius comuns». Paral·lelament, la companyia també té sobre la taula un projecte per produir electricitat a través de plaques fotovoltaiques que s’ubicarien a les seves instal·lacions.

Horitzó 2035

Els compareixents també van apuntar als progressos que encara cal fer en matèria de sostenibilitat en el sector del transport de persones, pel fet que l’oferta purament elèctrica és encara reduïda i poc eficient. Vinseiro i Gismero van acusar els pocs avenços tecnològics que s’han dut a terme en aquest mercat, però tot i això, avui es dona el tret d’inici a una prova pilot amb un vehicle 100% elèctric. Durant dues setmanes, aquest bus donarà servei a algunes freqüències dels serveis de bus comunal que la companyia té en concessió en diferents parròquies, per tal de recollir dades respecte de l’eficiència dels trajectes i l’autonomia del vehicle, una informació «valuosa» per ells i els fabricants del bus. 

D’aquesta manera, a l’espera que les evolucions pertinents es vagin produint, el propietari d’Andbus va situar l’horitzó per una electrificació total de les flotes «al voltant del 2035», tot i recalcar que «això depèn de molts factors externs». «L’evolució tecnològica i el suport públic que es pugui donar marcarà si això va més de pressa o més lent», va sentenciar. Pel que fa a aquesta qüestió, el director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport, Josep Lluís Pujol, va assegurar que des del Govern «continuarem potenciant el Pla Engega i l’evolucionarem per donar suport a aquestes iniciatives». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT