PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Estalviar 134 tones de CO2

L’empresa Andbus presenta el primer projecte que s’integra al mercat de crèdits de carboni

Per El Periòdic

Carles Miquel, Dani Vinseiro i Albert Batalla, ahir en roda de premsa a l’edifici administratiu.
Carles Miquel, Dani Vinseiro i Albert Batalla, ahir en roda de premsa a l’edifici administratiu. | ANA / M. F.

L’empresa Andbus ha fet una aposta per reduir la petjada de carboni i ha impulsat un seguit d’accions per aconseguir-ho, que han passat per la substitució d’autobusos i per redissenyar les rutes, fent que els vehicles que menys contaminen siguin els que facin més quilòmetres. Gràcies a aquestes accions ha reduït un 12% les emissions de CO2 entre el 2019 i el 2021, i ara fa un pas més en aquesta acció i posa al mercat nacional de compensació d’emissions 134 crèdits de carboni que altres empreses, institucions o particulars poden adquirir en el marc de les seves accions de responsabilitat social corporativa. Es tracta del primer projecte que s’integra en aquest mercat que, tal com va destacar el director de l’Oficina de l’Energia i del Canvi Climàtic, Carles Miquel, passa per «un moment dolç amb el creixement de l’oferta i la demanda». 

Aquest mercat permet, d’una banda, que empreses com Andbus ofereixin aquests crèdits per costejar projectes encaminats a la sostenibilitat i, de l’altra, que altres empreses, institucions o particulars puguin adquirir-los per compensar les seves emissions. Es constitueix així, va destacar Miquel, un «cercle virtuós». Les 134 tones de CO2 que ofereix Andbus correspondrien a 1.100.000 quilòmetres duts a terme per un vehicle clàssic relativament eficient.

El CEO de l’empresa, Daniel Vinseiro, va destacar que més enllà que es tracti d’un projecte «relativament modest» que pot comportar per a l’empresa 5.000 euros (una quantitat minsa tenint en compte el cost dels vehicles), el més important és que és «el principi per fer coses més importants» per aconseguir la neutralitat carbònica. Així, va incidir que l’empresa s’ha plantejat com a «eix bàsic de creixement la sostenibilitat» i va afirmar que «si no es té en compte aquest pilar, ens estem equivocant». És més, va incidir que, malgrat ara com ara siguin moments complexos, si s’ajornen projectes relacionats amb la sostenibilitat «ens estem equivocant», ja que precisament en «temps complicats la sostenibilitat ha de ser estratègica».

Han retirat de circulació 19 cotxes contaminants i els han substituït per 10 que ho són menys

Va recordar que Andbus va ser la primera empresa del sector en apostar per la neutralitat d’emissions i es va tirar endavant un pla per reduir-les fent una compensació acudint al mercat de les Nacions Unides. Quan van veure que des del Govern s’impulsava un mercat nacional van creure que «fora molt bona idea» posar el seu projecte dins la plataforma del mercat nacional, perquè la gent tingui l’oportunitat de compensar les emissions amb projectes «dins del país». De fet, ja hi ha hagut la primera compra de crèdits, que ha fet l’Executiu, per compensar les emissions que ha suposat el viatge del vicepresident de la Comissió Europea, Maros Sefcovic, i el seu equip fins a Andorra. En total, el Govern ha comprat sis crèdits, cadascun dels quals té un valor de 40 euros.

Per la seva banda, el director de BMS Consultoria Estratègica, Albert Batalla, va destacar que Andbus va fer una feina prèvia fent el càlcul de la petjada de carboni per arribar a ser la primera empresa de transports de passatgers del país neutra en carboni. Per aquest motiu, es va dissenyar un pla que consistia en la renovació de la flota i la redefinició de rutes. Així, han retirat de la circulació 19 vehicles contaminants i els han substituït per 10 que ho són menys i, al mateix temps, s’han destinat els més eficients des del punt de vista mediambiental a cobrir les rutes més llargues. Entre el 2019 i el 2021 han aconseguit un estalvi de les emissions de CO2 del 12%, passant dels 483 grams per quilòmetre el 2019 a 420 el 2021. I ara, a més, compensa les 134 tones abans esmentades. 

El preu que haurà de pagar qui vulgui adquirir aquests crèdits és de 40 euros per tona, contribuint, d’aquesta manera, a què Andbus pugui tirar endavant el seu projecte. Batalla va incidir en el fet que l’ingrés per a l’empresa és «testimonial», però que és «un instrument que va més enllà del guany econòmic, ja que posiciona l’empresa en la vocació d’apostar per la sostenibilitat des d’una perspectiva real» i, de fet, anant «més enllà del que marca la mateixa legislació».

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT