PUBLICITAT

Augment de les descàrregues il.legals

  • El sector més perjudicat és de la marroquineria i els complements, que acumula el 42% de les pèrdues
ÀNGELS MASLLORENS

Les descàrregues il.legals per Internet van acaparar l'any passat el pirateig audiovisual a Espanya i van fer caure a la meitat les confiscacions dels CD i DVD que es venen en el top-manta, de més de dues milions d'unitats al 2008 a poc més d'un milió l'any passat. Aquesta és una de les conclusions del balanç de la lluita contra la pirateria industrial i intel.lectual corresponent a l'any passat elaborat pels ministeris de l'Interior, Indústria, Turisme i Comerç, i Cultura, que confirma un canvi radical en el mercat del pirateig.

La caiguda de les vendes al carrer té el seu reflex en el valor de la mercaderia confiscada l'any passat, tot just 20 milions d'euros, que equival al 16% menys que al 2008. No obstant això, el nombre de detinguts per delictes contra la propietat intel.lectual ha continuat creixent i ha passat de les 2.629 persones arrestades l'any 2008, a 2.933 l'any passat, l'11,6%. Aquesta tendència descendent en el negoci del mercat pirata s'aprecia també en els delictes contra la propietat industrial, com ara falsificacions de roba, bosses, joies, cosmètics o medicaments, que també sofreixen una reculada.

En conjunt, les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat van intervenir al 20 09 més de cinc milions de còpies pirates o d'articles falsificats, el 30% menys que al 2008. No obstant això, el valor benvolgut de la mercaderia intervinguda va ser superior, un total de 438 milions d'euros, el 13% més que al 2008. D'aquests 438 milions d'euros, el 95% correspon a danys a la propietat industrial, mentre que el valor dels objectes relacionats amb la propietat intel.lectual tot just va sumar els 20 milions d'euros, això sense comptar el defraudat en les descàrregues il legals en Internet, de molt difícil estimació. De tots els articles intervinguts, el 32,3% eren joguines, el 10,9% marroquineria i complements, el 7,8 material informàtic, el 7,7% material audiovisual i el 7,2%, música.

No obstant això, pel valor de la mercaderia, el sector més perjudicat és de la marroquineria i els complements, que acumula el 42% de les pèrdues, la joieria i rellotgeria --el 16,7%--, seguit de la informàtica i les joguines. La meitat dels articles es van confiscar abans que arribessin als punts de venda, en fàbriques o magatzems, el 25,8% en comerços i només el 2,4% en la venda ambulant. Per comunitats autònomes, Madrid va ser on es va realitzar un major nombre d'intervencions per part de les Forces de Seguretat de l'Estat, el 25% del total, seguida d'Andalusia i la Comunitat Valenciana. En la roda de premsa de presentació del balanç, el subdirector general de Propietat Intel.lectual del Ministeri espanyol de Cultura, Carlos Guervós, ha alertat que més enllà del top-manta, ara és Internet el gran mercat de la pirateria audiovisual a Espanya.

Guervós ha recordat que la indústria del cinema, la música, el llibre i els videojocs representen el 4% del PIB i donen feina a mig milió de persones. Segons dades de la indústria del disc, les vendes de música han caigut el 20% en un any i les pèrdues econòmiques, solament per al repertori de música nord-americana, van sumar a Espanya 13,4 milions de dòlars.

EN AQUESTA
mateixa línia, el director general de l'Oficina de Patents i Marques del Ministeri d'Indústria, Alberto Casado, ha subratllat que el pirateig i la falsificació desvien entre el 5% i el 7% del Producte Interior Brut de la Unió Europea i destrueix anualment uns 200.000 llocs de treball a tota Europa. Un perjudici econòmic que, segons el seu parer, es potencia amb l'actual crisi mundial i agreuja la mala situació de moltes empreses del sector.

Per la seva banda, Soledad Rodríguez Antón, secretària general de l'Associació Nacional per a la Defensa de la Marca (Andema), ha lamentat la "permissivitat" que existeix a Espanya i que duu a situacions "vergonyoses", en les quals ciutadans del carrer s'enfronten a la Policia quan retira de la venda ambulant articles falsificats.

Periodista. [email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT