PUBLICITAT

Amb noms i cognoms

MONTSE RONCHERA

En el marc de la Jornada internacional per a la democràcia, el Consell General va organitzar un debat força concorregut, que va posar sobre la taula la desafecció dels ciutadans als polítics, i de pas el poder dels mitjans de comunicació.

En aquest tema es va poder escoltar alguna autocrítica, però també algun comentari desafortunat sobre la llibertat d'expressió. Malauradament una bona part de la ciutadania vam trobar a faltar més profunditat en el qüestionament de les línies editorials i, més encara, en el respecte a la intimitat de les persones, que sovint es vulnera en el tractament de les notícies.

No deixa de sobtar que en afers de violència, fins i tot quan el cas es troba en curs d'investigació, algun diari es permet d'informar-ne posant noms i cognoms a la víctima, però també al presumpte autor del delicte, o deixant a la llum pública la identitat de menors.

De la mateixa manera, en afers jutjats també apareixen noms i cognoms dels acusats i de les víctimes, que permeten sovint, en una societat petita com la nostra, saber qui són les famílies afectades sense cap mena de respecte pel seu dolor. Hem pogut llegir al llarg dels anys cartes de familiars queixant-se d'aquesta pràctica, que els fa més dura la situació que han d'enfrontar.

Curiosament i en paral.lel, els mitjans semblen tenir una cura exquisida en posar únicament les inicials quan es tracta d'assumptes relacionats amb drogues, fraus o blanqueig de diners: serà que hi ha una diferent sensibilitat pels delictes de sang?.

No vull creure que això sigui culpa dels periodistes, fins i tot més d'un m'ha manifestat no estar d'acord amb l'exposició de les identitats de les persones, però sí que es troben subjectes a una línia editorial que és qui marca si surten o no els afers amb noms i cognoms.

Sóc una acèrrima defensora de la llibertat d'expressió en tots els àmbits però cal recordar que es troba limitada pel degut respecte al dret a la intimitat, a la imatge i, ben entès, a la protecció dels menors.

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT