PUBLICITAT

Octubre, mes de subhastes

  • L'art és un valor amb misteri magníficat pels romàntics i els gurus que el defineixen com un valor refugi
SEBASTIÀ JANÈ
Periodic
Foto: EL PERIÒDIC

L'octubre és un mes clau en les subhastes d'obres d'art. Arreu del món, l'interès pel mercat es mesura a partir dels resultats,d'aquest dies. Ésveritat que Barcelona és encara lluny de les vendes de Londres, París o Nova York, malgrat tot i des del 1970 –naixement de Gobero– la tradició que de mica en mica ha aconseguit arrelar,és forta i té futur.

És conegut que l'art és per definició un valor amb misteri,magníficat per puristes romàntics. També és cert que una vegada l'obra entra en el circuit comercial, esdevé un producte com un altre, perquè es compra i es ven.

L'art dóna joia i sorpreses,si bé el temps sempre treballa en favor del propietari i de l'obra, sobretot si aquesta és comprada amb seny i bon criteri. Els preus canvien a l'alça o bé a la baixa, és un mercat viu i latent, ell mateix marcarà la pauta en funció de l'oferta i la demanda.

Aquesta situació és prou coneguda per les entitats financeres i d'assegurances, totes tenen una part importat dels seus actius en obres d'art. Cert que cada cop és més difícil trobar obres de primer nivell, d'aquí l'esdeveniment quan surt alguna peça fora del comú. El 8 i el 9 d'octubre Lamas Bolaño, presenta 1613 lots, dels quals 413 eren obra gràfica, escultures i pintures. Gran part dels lots era del segle XIX amb interessants pintures catalanes. També hi havia una oferta molt atractiva d'art contemporani, entre elles un Constantino Grandio de gran format, difícil de veure a Barcelona, que s'oferia per 2.000 euros. Tarrassó oferia un singular quadre La Biblia hippie de tractament semi cubista per 5.500 euros, representatiu dels anys 70, un Hernandez Pijoan, per 1.350 euros, característic dels anys 50 i l'obra d'en Guinovart Muchacha estimat en 1.100 euros. De Joan Ponç, oferia una obra de format esplèndid de 195x97, que sortia a 18.000 euros i la peça del dia, en la nostra opinió, el dibuix de Manolo Millares, Antropofauna de 1969 que sortia a licitació pel preu de 26.000 euros. La Sala de Ventas va preparar un ventall d'obres seleccionades esperant la bona acollida del públic. El passat 28, la sala de vendes, veïna de l'anterior, va presentar una variada selecció d'objectes, pintures i escultures, si bé aquesta casa aposta l'obra clàssica dels segles XVII al XIX,varem constatar grups d'amants i comerciants a l'aguait de les peces. El ritme de vendes era àgil, malgrat tot, una de les obres més importats,una figura femenina d'Ary Sheffer,artista romàntic austríac d'origen holandès, amb un preu de sortida de 12.500 euros no va trobar comprador. El mateix va succeir amb una deliciosa aquarel·la d'Olga Sacharoff, amb un preu de sortida de 1.200 euros.

L'altra sala de vendes, Balcli's presentava un conjunt de 983 lots dels quals 142 eren pintures i escultures. Aquí vam gaudir d'una amplia oferta d'art contemporani,entre les peces curioses trobem una aquarel·la d'Oswaldo Guayasamin: Recuerdo del viatge a Andorra amb un preu de sortida de 4.000 euros,va arribar als 5.500 euros, per contra una magnífica obra d'Eduardo Solá, Vendedores equatorianos no va trobar comprador, malgrat el preu 3.500 euros.

En canvi, la interessant obra de l'artista egípcia Tahia Halim, plena d'exotisme –una visió de la gent de la regió Núbia, que desaparegué amb la construcció de la presa d'Asuan–, va donar la sorpresa en ser adquirida per 20.000 euros quan el preu de sortida era de 15.000.

També va ser interessant l'atenció que va captar l'obra de Robert E. Morrison, aquarel·lista anglès que va aconseguir assolir ràpidament els 2.750 euros per un preu de sortida de 1.000 euros. Una peça plena de lluminositat i molt ben treballada. Una bona trobada per als amants i els inversors, que reforça les teories dels «gurus» financers que diuen que l'art és un dels refugis més fiables per a la inversió que existeixen actualment.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT