PUBLICITAT

MODELS ESGOTATS. NOUS HORITZONTS. Part 4/5

“On hem d’anar. Nous horitzons.” És ben clar, doncs, que ara gairebé tots els estaments implicats en la vida quotidiana del país estan d'acord en que “alguna cosa s'ha de fer.” Des de les institucions governamentals, passant per les administracions locals, els òrgans representatius del teixit productiu, oenagés, associacions, col.lectius i plataformes, i fins al darrer ciutadà, tothom coincideix en la necessitat d'actuar ràpidament si no volem caure en un forat negre d'on serà impossible sortir-ne mai més. S'imposa, doncs, actuar en dues línies ben diferenciades: 1ª – Definir, dissenyar i aplicar nous models d'aprofitament del Turisme i del Comerç 2ª – Analitzar, triar i importar o crear nous sectors econòmics que permetin una real diversificació de l'economia andorrana. La primera línia no és pas gaire difícil. Cal, però, ser valents per aplicar, ara si i de manera radical, la premissa de “més qualitat i menys quantitat” basada en: - Posar en valor aspectes fins ara no contemplats, a la llum de la demanda de la potencial clientela d'alt poder adquisitiu. - Disposar d'una gamma de productes únics i singulars sense, o amb poca, competència, malgrat això comporti un increment substancial dels preus de l'oferta. - Orientar les accions de reclam cap a un target cada cop més concret i segmentat, deixant de banda les campanyes massives que atreuen un visitant de baix poder adquisitiu que malmet l'imatge del país i no incrementa el retorn de la despesa o la inversió de manera en absolut significativa. - Optimitzar els recursos econòmics destinats a aquesta tasca. Procurar que cada euro torni a casa amb un factor de multiplicació afegit és un objectiu prioritari. D'aquesta primera opció ja tenim moltes lliçons apreses i molta experiència acumulada. Si sóm honestos i objectius amb nosaltres mateixos, pocs ens podrien dir com gestionar aquests recursos. Cal, deia, ser valents, però. La segona línia és la que està en sintonia, d'una banda amb l'aprovació de la nova Llei d'inversió estrangera, i de l'altra amb les directrius de l'OCDE esmentades que diuen: “un dels principals efectes de la inversió estrangera és la diversificació de l’economia, amb la creació de nous sectors econòmics, i l’augment de la competitivitat dels sectors ja existents. Altres efectes produïts per la inversió estrangera són la difusió de bones pràctiques en matèria de gestió d’empreses, la transferència de tecnologia, la implantació de programes de formació i l’increment dels ingressos fiscals dels països receptors.” Obviament això és així. Ja hem dit que els models actuals que gestionen els sectors de turisme i comerç estan absolutament esgotats, però els responsables institucionals insisteixen a continuar potenciant-los dins els mateixos esgotats models. Ens calen uns altres, i existeixen. Una correcta aplicació dels continguts de la Llei d'inversió estrangera a Andorra permetrien avançar en la bona direcció per a la consecució d'aquest objectiu històricament plantejat: l'obertura econòmica del país. A tal finalitat, a les dues línies d'actuació abans esmentades, relacionades amb la productivitat, s'ha d'afegir un tercer factor imprescindible vista l'especial configuració i localització geogràfica del Principat: una eficaç infraestructura d'accés al transport tant de persones com de mercaderies. S'estan donant passes en aquest sentit, però encara és necessària una gran dosi d'objectivitat al respecte. Aquesta filosofia de treball honest, eficient i eficaç, complementada amb una transparent, sòlida i incorruptible base jurídico-fiscal no pot més que desembocar en un òptim redreçament de la preocupant situació que estem vivint a hores d'ara. Un cop establert el nou model de base, en allò que respecta a l'introducció d'elements productius a Andorra, el pas següent és atreure i radicar empreses que formen part dels nous sectors productius sorgits de la recerca, informació i coneixement. El quaternari és un sector de recent concepció que complementa els tres sectors tradicionals. Comprén activitats relacionades amb els valors intangibles de la informació, tals com la gestió i la distribució de la mateixa. Dins d'aquest sector trobem activitats productives especialitzades en innovació, investigació i desenvolupament. La tipologia d'empreses que conformen aquest sector quaternari i que poden establir-se a Andorra sobre la base del nou model productiu són, a tall d'exemple no exhaustiu: - Les de l'àmbit de les Tenologia d'Informació i Comunicació (TIC). - Biotecnologia, - Recerca farmacèutica, - Desenvolupament agroalimentari (cas de Cervesa Alpha), - Estudi i explotació de recursos naturals (cas d'Aigues d'Arinsal), - Software i anàlisi informàtic, - Educació, - Tecnificació de l'esport, - Astronomia de recerca i divulgativa, . - Recerca mediambiental, - Recerca i investigació de nous materials, - Maquinària d'alta precisió (control numèric, rellotgeria, instrumental mèdic...), – Òptica de precisió. El sector quinari està relacionat amb activitats productives relacionades amb la cultura, l'educació, l'art, l'oci i entreteniment i aspectes d'alta especialització en l'àmbit de la salut. A tall d'exemple, la tipologia d'empreses aquí encabides seria: - Producció artística relacionada amb mitjans audiovisuals i en xarxa, - Promoció cultural de primer nivell, - Organització d'events culturals de projecció internacional, - Organització i promoció de concursos artístics, - Serveis mèdics especialitzats relacionats amb gerontologia i qualitat de vida, - Les relacionades amb serveis lligats a la 3ª i 4ª edat, com centres geriàtrics proactius. En general, s'ha de treballar, també, en l'estudi, anàlisi i regulació d'aquells sectors productius de molt alt valor afegit, no contaminants, amb inversions en infraestructures objectivament assumibles, rendibles, moderns, tecnològics, generadors de masa crítica treballadora i potenciadors de marca de qualitat. En definitiva optimitzar i potenciar tot allò que permeti albirar nous horitzons i arribar a fer un canvi significatiu de lema i passar d'un conegut “Andorra, el país dels Pirineus” a un reconegut “Andorra, el futur dels Pirineus.” Pròxima entrega: “El model social. Una reacció significativa." cropped-cap1

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT