PUBLICITAT

Via morta

CÉSAR GARCIA

Hi ha projectes que estan maleïts i, malgrat tenir tots els factors en contra, es volen tirar endavant. És com si tots els déus fossin desfavorables i no els agradés allò que es farà, però els mortals ho intenten, tot i els mals auguris. Però molts cops no hi ha malediccions, ni déus en contra.

Si enretiréssim una mica la maledicció, veuríem que allò que hi ha darrere és una sèrie de despropòsits que causen i expliquen tots els mals. Errades, previsions incorrectes, necessitats mínimes sobrevalorades, interessos partidistes, parroquials.

L'odissea del túnel dels Dos Valires té molt de tot això. Sis persones mortes i diverses de ferides durant la seva construcció. 140 milions d'euros. Anys d'obres. Uns túnels i uns ponts que naixeran malastrucs. Primer serà la desconfiança, després la mala fama perpètua, és a dir, una reputació ensorrada com el viaducte de la boca nord. Un projecte que està molt tocat. I tot per fer passar un flux de vehicles que no s'adiu amb l'envergadura de l'obra. Comunicar les dues valls no semblava prioritari quan l'eix Sant Julià-An- dorra la Vella-Escaldes suporta el major pes de la circulació del país. Per ell entren cada dia la major part de les mercaderies, dels visitants, tots els fronteres. És la principal via d'accés i la sortida. Per Sant Julià passen diàriament centenars de camions, desenes d'autobusos i milers de cotxes. Però a Sant Julià no es podia fer un túnel. Ara es parla de la possibilitat de parar el vial en construcció, que va 25 metres més enllà de la ruta actual. Les grans obres d'infraestructura han de tenir el consens del polítics del moment. Si no és així, correm el risc de tirar els diners, la feina i la credibilitat.

Hauríem de filar prim amb els diners que gastarem per fer segons quines obres. No podem disposar amb tanta alegria dels diners públics. Passant per l'antic traçat de l'embassament d'Oliana es va poder veure durant anys un petit pont, la construcció del qual es va fer de manera errònia. Esperem que no passi el mateix a la Massana i que en comptes d'una obra d'enginyeria puntera tinguem un gran nyap.

Historiador. [email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT