PUBLICITAT

Nens i pantalles a l’estiu

Amb l’arribada de les vacances escolars reapareix una de les preocupacions més freqüents de mares i pares: el descontrol del temps que els nostres fills passen davant les pantalles. I és que a l’estiu els nens i nenes tenen més temps lliure i és fàcil que els pares caiguem en la temptació de recórrer a l’ús de mòbils, tauletes o consoles per entretenir-los quan s’avorreixen. Quan les pantalles s’utilitzen de manera puntual, educativa i supervisada no només són una eina per divertir-se sinó que també poden esdevenir una font d’aprenentatge. Però quan el temps de pantalla es descontrola o el contingut que consumeixen és inadequat, ens trobem amb un problema que pot interferir de manera negativa en la seva salut i desenvolupament. Nosaltres som els adults i, per tant, és imprescindible actuar posant normes clares des del respecte i l’empatia. Veiem a continuació algunes claus per tal que aquests mesos d’estiu no es converteixin en una batalla constant pel que fa a les pantalles:

1. Normes d’ús consensuades
Tot i que durant les vacances podem ser més flexibles, nens i adolescents continuen necessitant normes clares i consensuades. Mantinguem un diàleg assertiu per acordar els següents aspectes:
- Temps: segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS) els infants de 2 anys no haurien de tenir accés a les pantalles; dels 2 als 5 anys un ús molt restrictiu sense arribar a superar l’hora diària; i a partir dels 5 anys procurar no superar les dues hores diàries. La realitat, però, és que la gran majoria excedeixen aquestes recomanacions, per això és important delimitar el temps d’exposició i el moment en què es poden utilitzar. Per exemple: veure un capítol després de dinar.
- Contingut: si el temps d’exposició a les pantalles és rellevant, encara ho és més la qualitat del contingut. No és el mateix mitja hora jugant a un joc educatiu per repassar continguts de matemàtiques, que mitja hora passiva davant de la televisió. Apostem per vídeos i jocs educatius, com jocs que fomenten la creativitat o vídeos per aprendre un nou idioma. En qualsevol cas és imprescindible que els pares coneguem el contingut que els nostres fills veuen a internet. Existeixen eines de control parental que ajuden a reduir riscos, però no oblidem que el millor control parental és la nostra supervisió.
-Espai: és recomanable que les pantalles estiguin en zones comunes i puguem interactuar amb el nostre fill quan les fa servir.

2. Alternatives a les pantalles
Elaborem conjuntament una llista amb propostes d’activitats atractives sense pantalles. Per exemple: manualitats o jocs de taula en família.

3. Moments de desconnexió
Establim entre tots alguns moments durant el dia sense pantalles. Per exemple: durant els àpats, a l’aire lliure o abans de dormir. Podem acordar un pàrquing de mòbils per evitar temptacions en aquests moments.

4. Donem exemple
Poc serveixen els sermons i restriccions si els nostres fills veuen que els pares fem just el contrari. Més que predicar, donem exemple fent nosaltres un ús responsable. Com deia Teresa de Calcuta: «No et preocupis si els teus fills no t’escolten. T’observen tot el dia».

5. Calma i empatia
Tot i els acords consensuats sobre l’ús de pantalles, hi haurà moments en què els nens vulguin saltar-se les normes. En aquest cas ens toca als adults mantenir la calma i ser ferms a la vegada que empàtics: «Veig que estàs acabant de veure aquest capítol. Quan s’acabi apaguem la tele. L’apago jo o prefereixes apagar-la tu?».

Recordem que l’ús responsable de la tecnologia comença a casa. Construïm una relació de confiança on el món digital no sigui considerat un enemic, sinó un element més en la relació amb els nostres fills. Evitem la temptació d’utilitzar les pantalles com a xumet digital i aprofitem les situacions del dia a dia per educar de manera responsable i positiva. 
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT