PUBLICITAT

Trenca el tabú

Amb aquest titular, hem estrenat, per primera vegada al país i per primera vegada per UNICEF Andorra, una campanya de sensibilització per a promoure la salut mental dels infants i joves andorrans, protagonitzada per la Gina del Rio, esportista d’elit dins l’especialitat d’esquí de fons.

Aquesta campanya és la primera acció, d’un pla estratègic de quatre anys, amb l’objectiu general i també perquè no dir ambiciós, que els infants i adolescents millorin la seva salut mental, benestar emocional i desenvolupament, reduint la negligència i l’abús que els afecten (amb especial èmfasi en l’ús problemàtic de la tecnologia).

Partim d’una situació inicial generalitzada on els nens, nenes i adolescents troben obstacles (sovint associats a la manca de mitjans econòmics) per a l’accés a una atenció especialitzada a la seva salut mental quan ho necessiten, i no comptem amb els recursos suficients en l’àmbit comunitari (familiar i educatiu) de prevenció i acompanyament psicosocial, en un context d’empitjorament dels factors de risc a causa de la pandèmia i del predomini d’actituds d’estigmatització a escala social.

Segons «L’Estat Mundial de la Infància 2021» d’Unicef, 9 milions d’adolescents de 10 a 19 anys a Europa viuen amb un trastorn mental, és a dir, 1 de cada 7. A Europa, el suïcidi és la segona causa de mort entre els adolescents de 15 a 19 anys. Lamentablement, gairebé 1.200 infants i adolescents de 10 a 19 anys es lleven la vida cada any, és a dir, es calcula que es perden tres vides al dia per suïcidi a Europa.

A Andorra, i segons l’estudi presentat el 2022 «Impacte de la tecnologia en l’adolescència. Relacions, Riscos i Oportunitats» d’Unicef Andorra, el 17,4% dels adolescents presenten símptomes greus o moderadament greus compatibles amb una depressió i la taxa d’ideació suïcida entre els adolescents andorrans és de l’11,6%.

Si bé no és possible establir una relació causa-efecte, els nivells de benestar emocional, integració social i satisfacció amb la vida són inferiors entre els adolescents que fan un ús problemàtic d’Internet. La taxa de depressió és més del doble. Les taxes d’un ús problemàtic d’internet són significativament més altes entre els adolescents els progenitors dels quals acostumen a fer servir el mòbil durant els àpats i, especialment, entre els que solen dormir amb el mòbil a l’habitació i que es connecten a Internet a partir de la mitjanit.

La campanya «Trenca el tabú», amb la veu i imatge de la Gina del Rio, és una iniciativa de comunicació social per acabar amb el silenci que rodeja als problemes de salut mental. Canviar la conversa pública sobre salut mental i en particular la de nens, nenes i adolescents, disminuint l’estigma associat als trastorns mentals és el primer pas d’un camí llarg, però que iniciem amb esperança i acompanyats de la Gina.

Volem que els adolescents parlin del que els preocupa, del que senten, de les seves frustracions, pors i desitjos, que se sentin escoltats i sostinguts per una societat que els acull i els fa sentir rellevants, perquè les seves històries personals són valuoses. No només és bo parlar de salut mental, sinó que és necessari. Hem de construir comunitats solidàries i amb salut mental, que no és tema d’un sol col·lectiu, els dels afectats, és una responsabilitat de tothom. Necessitem enfocaments globals i comunitaris, fer costat a les famílies, els pares i mares i els cuidadors, garantir que les escoles donin suport a la salut mental dels seus alumnes, reforçar i equipar els múltiples sistemes i professionals per a fer front als desafiaments, millorar les dades, la recerca i les evidències, prevenir el suïcidi, i garantir que els joves tinguin veu i vot i trencar l’estigma. En conclusió, necessitem més inversió en salut mental.

En paraules de la Gina, si avui invertim en el benestar emocional dels infants i adolescents, demà tindrem adults motivats, madurs, responsables, amb garanties que podran tenir una vida plena, que arribaran a assolir tots els seus somnis, i amb voluntat de contribuir a fer que el seu país sigui un exemple per als altres.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT