PUBLICITAT

Encarant la postcrisi amb prudència

EDITORIAL

Sembla que estem sortint de la crisi, així ho explicaven els bancs la setmana passada, i així també ho va explicar ahir el CRES. Sembla que l'economia remunta una miqueta i comença a funcionar millor del que ho ha fet els darrers anys. O almenys aquesta és la percepció que en tenen els ciutadans del país.

Si la crisi ha tocat tant els fonaments de la nostra societat, és en gran part per la visió que se n'ha tingut per part de molta gent. Els que tenien diners, no cal que siguin grans fortunes, sinó una pensió digne, un bon salari amb feina fixa, o uns ingressos provinents de rendes, i que potser han pogut gastar més durant aquests últims anys, s'han estimat més no fer-ho per precaució, sobretot veient l'estat general i els ànims de la gent, i sense tenir gaire clar si hauríem tocat fons o la crisi seguiria endavant. I evidentment, tots els que s'han quedat sense feina, o els que han baixat el volum de negoci, han hagut de gastar menys per obligació, i encara que volguessin no podien fer el contrari perquè no es podien permetre el luxe de seguir tenint segons quines despeses que abans probablement podien assumir sense cap problema.

Els bancs, els mateixos que fins fa poc no podien donar accés al crèdit a famílies i empreses com ho havien fet durant l'última dècada, asseguren que les perspectives són millors, que estem entrant en una nova fase en què s'ha deixat enrere pitjor i que començarem a créixer, això sí sense ser excessivament agosarats i demanant prudència, que no es baixi la guàrdia i que es continuïn fent les coses ben fetes. El que és clar és que trigarem molt de temps a tornar a veure una situació com la que es va viure els primers anys dels 2000, on la gent podia permetre's cotxes cars, tothom es podria plantejar comprar un pis demanant una hipoteca, o era molt fàcil trobar una feina ben remunerada en comparació amb el que has de patir ara per tenir una situació econòmica acceptable.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT