PUBLICITAT

Tortosa recorre al micromecenatge per publicar 'Del porta a porta al 2.0'

  • El Consell Genera va al·legar «inexactituds» en el text per desdir-se'n
A. L.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Tortosa, en rebre l'accèssit, el novembre a l'Auditori Nacional Foto: ANA

Dimecres al migdia es va obrir el termini, i en tan sols dos dies ja ha recaptat 700 euros, quasi la tercera part de la quantitat total –2.000 euros– que ha de recollir al llarg dels pròxims 40 dies –avui, ja 38– per finançar la publicació d'Andorra, del porta a porta al 2.0 a través d'aportacions particulars. És el que s'anomena crowdfunding o micromecenatge, fórmula per finançar projectes sobretot culturals que a poc a poc es va imposant per mirar de suplir la retirada del sector públic a causa, és clar, de la pertinaç crisi. A casa nostra ja l'havia assajat abans i amb notable èxit Torb Teatre, per aixecar l'adaptació dramàtica d'Obaga. La qüestió és que el cas de Lorena Tortosa (València, 1982) és un pèl diferent. La periodista i comunicòloga es va endur el novembre i amb Del porta a porta al 2.0 l'accèssit de l'última convocatòria del premi Principat d'Andorra d'investigació històrica, convocat pel Consell General i dotat –l'accèssit– amb una sucosa bossa de 10.000 euros. Hi dissecciona –recordarà el lector– la campanya dels quatre candidats que van concórrer a les eleccions del 2011 –les que va guanyar Demòcrates per Andorra i que van elevar Toni Martí a cap de Govern– i hi aporta una sèrie de conclusions des del punt de vista de la comunicació política.

Una perspectiva, com es veu, absolutament inèdita en aquest racó de món. Així ho van considerar el jurat i el Consell General, que van decidir publicar l'assaig. Això era al novembre. Mig any i unes quantes correccions després, i quan l'original estava –sempre segons Tortosa– a punt d'impremta, el Consell es va fer enrere al·legant una col·lecció d'inexactituds, tòpics i valoracions personals de l'autora, des de la «discriminació» dels residents en les eleccions comunals fins a l'«exclusió», a la pràctica, dels partits minoritaris de la carrera electoral. No hi va haver consens, assegura, així que Del porta a porta al 2.0 semblava condemnat al llimb de les bones intencions. Però vet aquí que el micromecenatge li ha donat una segona oportunitat: a través de la plataforma Verkami, Tortosa s'ha proposat recaptar en 40 dies els 2.000 euros necessaris per sufragar una edició limitada de 150 exemplars al segell barceloní Carena, a través d'aportacions particulars d'entre 6 i 300 euros.

Per sant Jordi, la llum / De moment ja s'hi han animat una vintena de micromecenes, la meitat des quals andorrans –¡o residents, ep!– i que han donat prop de 700 euros. Tortosa es confessava ahir estupefacta per la resposta obtinguda: «Si superem els 2.000 euros, podrem afegir a l'edició un annex fotogràfic, importantíssim en una obra que pretén analitzar tots els aspectes de la comunicació política, inclosa la imatge dels candidats». Però no tot són, és clar, flors i violes: sobre el projecte pesa l'amenaça dels 40 dies: si passat aquest termini no s'arriba als 2.000 euros, es cancel·larà l'operació i es retornaran els diners als mecenes. Una hipòtesi més teòrica que real, vist el ritme de les aportacions.

Tortosa predica amb l'exemple i ven el producte amb entusiasme i convicció: entrin a Verkami i ho comprovaran: ¿per quins set sous s'ha de convertir un particular en mecenes? «Del porta a porta al 2.0 recull de primera mà l'experiència de caps de campanya, politòlegs i líders d'opinió a les últimes eleccions, i les emmarca en el context d'un règim democràtic peculiar en què perduren estructures sociopolítiques i relacions de poder d'origen medieval», i ho il·lustra amb l'anàlisi de les claus comunicatives «que van portar a l'èxit o el fracàs dels quatre candidats». Té clar qui són els seus potencials lectors: periodistes, empreses de comunicació, assessors polítics, caps de gabinet i de campanya, partits polítics, aspirants a càrrecs públics i els mateixos polítics en exercici.

Si tot surt bé, el patracol veurà la llum a temps per Sant Jordi. El gros de la tirada es destinarà als mecenes –que també rebran, segons la quantitat aportada, la versió digital completa– i es distribuirà, diu, per les biblioteques del Principat així com entre les facultats de comunicació i ciències polítiques espanyoles. Si us ha convençut, només heu de navegar fins a www.verkami.com i teclejar al buscador Del porta a porta al 2.0. I per 6 euros de res us estrenareu com a mecenes. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT