PUBLICITAT

El jaciment de la Roureda s'apunta al cicle amb una vetllada medieval

  • El ministeri dobla l'aportació al cartell, amb 10.000 ? i tres concerts
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El conjunt Flor de Lis: la cita és el 19 de juliol a la Margineda Foto: EL PERIÒDIC

Al molt car cistell dels concerts memorables, n'hi ha que hi guarden amb tota la raó del món el que la Grande Chapelle va oferir l'estiu passat a Sant Martí de la Cortinada. Era l'estrena oficial d'Andorra al Festival de Música Atiga dels Pirineus (Femap) i la cosa va sortir tan rodona que aquest curs el ministeri hi ha doblat l'aportació: 10.000 euros, que destinarà als tres concerts que ja els havíem avançat en aquest racó de diari: els Cantors Lliures, a la parroquial de la Massana (15 de juliol); l'European Union Baroque Orchestra, a Sant Esteve d'Andorra la Vella (26 de juliol); i Ars Nova & Subtilior Ensemble, als jardins de la Casa d'Areny-Plandolit, a Ordino (24 d'agost).

La sorpresa va saltar ahir en la presentació oficial del cicle: el jaciment de la Roureda acollirà el 19 de juliol una vetllada de música estrictament medieval a càrrec de l'ensemble Flor de Lis, cortesia de Molines Patrimonis que s'afegeix així en aquesta delicada, exquisida, estupenda aventura musical que proposa el Femap. Diu Montserrat Cardelús, consellera delegada de Molines, que es tracta d'una oportunitat de donar-li projecció pública al jaciment, amb l'excusa del 725è aniversari de la firma del Segon Pareatge, d'on procedeix –com és sabut– una de les referències documentals més remotes al castell de Sant Vicenç. I atenció al repertori, un exercici d'arqueologia musical triat especialment per a l'ocasió i que interpretarà un quartet amb veu, percussions, viel·la, cornamussa i flauta. Només els títols, de regust trovadoresc, ja fan venir salivera, ara ho veuran: Chevalier mult estes guariz –una melodia de l'època de les croades: ¡potser la cantaven els corats a les muralles de Jerusalem, mentre esperaven l'assalt de les tropes de Saladí–, Bel m'es qu'ieu chant e coindei, Si tot me soi a tart aperceubuts, Ara no vei luzir solelh... ¿Mola, oi? Ja els ho èiem.

Això serà el 19 de juliol. Amb l'emoció ,però, que no se'ns oblidi elconcert dels Canntors Lliures, amb direcció de Catherina Metayer i l'acmpanyament de Jordi Barcelo, al pinao, i Emmaenuel Niubò, al viloncel, amb un repertori cobnsagrat a Handel, Mozart i Casanoves; ni el debut andorrà de l'European Baroque Orchestra –«La millor orquestra barroca jove del continent», en paraules del director artístic del Femap, Josep Maria Dutrén– que repassarà la influència de Handl al Londres del segle XVIII; ni el raríssim àpat que oferiran Ars Nova & Subtilior Ensemble, en una vetllada consagrada al repertori renaixentista polonès –i no per casualitat: Polònia és aquesta edició el país convidat del festival, i Ars Subtilior n'és la formació de música antiga de referència.

Ja que hem arribat fins aquí, recordarem els concerts progamats a les comarques veïnes: a la Seu, la Grande Chapelle (12 de juliol), Cum Cantico (17 de juliol), l'Accademia del Piacere (21 de juliol), Xuriach (25 de juliol), Vespres d'Arnadí (3 d'agost) i de nou Ars Nova (23 d'agost); a Castelleciutat, l'orqquestra Acadèmia 1750 (31 de juliol); a Estamariu, La Ritirata (16 d'agost); a Alp, Nuevo Sarao (14 d'agost), i a Puigcerdà, la Baroque Orchestra (25 de juliol) i Xavier Sabata (11 d'agost). Comprendran que no consignarem aquí el cartell complet: 40 cites entre el 12 de juliool i el 24 d'agost, repartides en una vintena de localitats i a càrrec de 16 formacions. Amb un pressupost que comença a ser respectable: 350.000 euros. Amb l'objectiu, diu Dutrén, de fomentar el turisme cultural i dinamitzar el patrimoni pirinenc. ¿No volíem iniciatives diferents, originals, imaginatives? Doncs Femap n'és sens dubte una. Ara només falta que el públic respongui.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT