PUBLICITAT

La nòria mòbil més gran d'Europa arriba a Escaldes-Engordany

  • L'atracció funcionarà a partir del 8 d'agost, fins passat Reis, a la part del Clot d'Emprivat
JOSEP ROMERO
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un moment del muntatge de la nòria a l'aparcament 19 del Clot d'Emprivat a la parròquia d'Escaldes-Engordany, ahir Foto: TONY LARA

Ahir dimarts va començar el muntatge de la nòria mòbil més gran d'Europa, que s'instal·larà a l'aparcament 19 del Clot d'Emprivat d'Escaldes-Engordany, entre les avingudes Nacions Unides i Consell de la Terra, fins passat Reis. La nòria, que fins el 20 de juliol va estar a Pamplona, com un dels grans atractius de les festes de Sant Fermí, farà la seva primera volta el 8 d'agost. També va estar en altres ciutats de l'Estat espanyol, com ara Saragossa o Girona i, aquest és el seu primer viatge a l'estranger. Un contingent del giny ja es troba a Andorra en forma de cinc camions, tot i que el nombre total de tràilers necessaris pel seu transport i muntatge és de 25.

L'acord al qual va arribar la corporació escaldenca amb l'empresa espanyola Meredyt, que gestiona aquesta infraestructura, no serà econòmic ja el comú cedirà un dels aparcaments de la zona de manera gratuïta. Tot i que el comú calcula entre 20.000 i 30.000 euros l'import de les pèrdues econòmiques que suposarà el període de tancament d'una part de l'aparcament, els guanys poden ser majors si es compleixen les previsions d'augment del nombre de visitants a aquesta zona de la parròquia escaldenca.

INVERSIÓ / El volum d'inversió previst per l'empresa és d'uns 200.000euros, una xifra que inclou el manteniment, els treballs de muntatge, desmuntatge, transport i costos laborals. Es preveu que estigui al país durant sis mesos i superi amb escreix la inversió. Tot i que l'empresa no va voler determinar el nombre d'usuaris necessari perquè l'operació surti rendible sí que va indicar que si no hi ha una bona afluència de públic marxaran abans.

Actualment hi treballen 20 treballadors. Un cop finalitzi el muntatge de l'atracció 10 persones restaran al cap davant: cinc es mantindran per les feines d'explotació i altres cinc es dedicaran a l'atenció al públic, (aquestes últimes seran treballadors contractats a Andorra).

Calvet va explicar que l'acord va arribar després que l'empresa que gestiona el giny es posés en contacte amb el ministeri de Turisme.

PACTES / Calvet va afegir que el pacte amb l'empresa també inclou que es pugui disposar d'entrades gratuïtes per a activitats que organitzi el comú o preus preferents, per exemple, per a les escoles de la parròquia. Unes avantatges que també es podrien pactar amb els comerços de la zona.

A les cabines és previst que, fins i tot, s'hi proposin fer activitats especials al seu interior com per exemple sopars gastronòmics, segons va manifestar el representant de l'empresa, Santi Sardà. El preu per cada volta del viatge s'ha fixat en els 7 euros. Els nens menors de dos anys no pagaran i els nens a partir d'aquesta edat tindran una tarifa reduïda de 5 euros. També s'estudia algun altre tipus de descomptes en forma de vals.

L'atracció funcionarà tots els dies de la setmana a partir de les 4 de la tarda i fins ben entrada la nit. El seu horari vindrà condicionat pel nivell d'acceptació que tingui entre el públic local i forani.

CARACTERÍSTIQUES / La nòria fa uns 75 metres d´altura, té 42 cabines tancades i climatitzades, (amb una capacitat de vuit persones cada una) 23 pisos i pesa 600 tones. Per fer-se una idea fa entre 5 i 10 metres menys que la torre més alta de Caldea i està preparada per efectuar 1.000 viatges cada hora.

Les cabines fan una volta en deu minuts i s'assimilen al London Eye, de Londres, tot i que amb dimensions més reduïdes. La que es troba a la capital del Regne Unit fa 135 metres d'alt. Tot i que s'ha acusat a la companyia espanyola propietària de la nòria de no ser la més alta del món, Sardà ho defensa tot assegurant que actualment «no existeix cap atracció d'aquestes característiques que sigui mòbil i itinerant, la qual cosa ens fa únics».

La nòria té dos anys de vida i la seva primera instal·lació va ser a la ciutat de Pamplona. L'experiència de viatjar en la mateixa és única fins al punt que una vegada a dins de la cabina desapareix la «sensació de vertigen», va assegurar Sardà.

Quan finalitzi l'estada de sis mesos al Principat, la nòria viatjarà a altres municipis espanyols, entre ells, València, Sevilla i Teruel. La del Principat serà una de les estades més llargues que realitzarà l'atracció, ja que en aquests dos anys de vida «no havien estat tant de temps en una localitat concreta», va concloure. 


Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT