PUBLICITAT

El sistema de protecció de peus, pendent dels constructors

  • Les mesures aplicades fins ara han permès reduir la sinistralitat
CLARA GARNICA
SANT JULIÀ DE LÒRIA

Periodic
Joves finalitzen el trajecte amb el Tobotronc. Foto: TONY LARA

Des que van sortir a la llum diversos accidents (alguns de caràcter greu) a l'atracció del Tobotronc, els responsables de Naturlandia van decidir introduir noves mesures de seguretat per aconseguir minimitzar riscos. Per exemple, se n'ha reduït la velocitat màxima, s'ha instal·lat més càmeres de videovigilància i s'informa millor als usuaris del funcionament de l'atracció abans que aquests hi pugin. Però hi ha una mesura, la més reclamada per l'associació No més accidents al Tobotronc (que aglutina bona part dels accidentats al giny), que encara no s'ha dut a terme. Es tracta del sistema de protecció de peus perquè aquests no puguin sortir-se del vagó i impactar amb elements de l'exterior. En aquest sentit, el responsable del Pla Estratègic de Naturlàndia, Enric Ordóñez, anunciava fa un any que la tardor passada s'instauraria aquest sistema. Però a data d'avui encara no s'ha fet cap acció al respecte. El motiu, van informar des de Naturlandia, és que es tracta d'un sistema que no es pot aplicar des de l'estació, sinó que ha de rebre el vistiplau dels constructors, de procedència alemanya.

Els constructors visiten el Principat i les instal·lacions del Tobotronc en comptades ocasions cada any, i per tant encara no s'ha pogut concretar quan i com es pot tirar endavant el sistema, que també hauria de permetre reduir la mobilitat en general de la persona que puja a l'atracció. Des de Naturlandia van justificar el fet de no haver implantat la mesura –malgrat anunciar-la fa més d'un any i dir que estava molt avançada–, fent el símil amb una ITV. És a dir, no es poden instal·lar certs dispositius als vehicles perquè sinó després no superen les revisions, ja que no seria homol·logable segons els estàndards europeus. Ordóñez va dir el juliol passat que era un sistema pioner a tot Europa.

Per tot, des del parc lauredià segueixen a l'espera de posar-se d'acord amb els constructors alemanys per tal de poder tirar endavant aquest nou sistema de protecció. No hi ha encara data prevista i es podria allargar en el temps.

Precisament, la millora hauria evitat alguns dels accidents més malaurats al Tobotronc, com és el cas de la nena a qui se li va estar a punt d'amputar el peu després de perdre el control del vagó en un revolt, ara fa tres anys. L'accident ha portat com a conseqüència una denúncia a la Batllia, la qual s'ha resolt favorablement per Naturlandia. Actualment n'hi ha tres més en curs.

Més seguretat, menys accidents/ Naturlandia exposa que des que van sortir a la llum els accidents, la velocitat dels vagons s'ha reduït dels 40 als 36 quilòmetres l'hora, s'ha millorat el sistema de frens i s'ha instal·lat un sistema de càmeres, per controlar i intentar evitar possibles nous incidents a l'atracció. Això ha permès que en el darrer any i mig no s'hagi produït cap nova incidència destacable. Un fet que demostraria l'èxit d'aquestes noves mesures implantades, exposen des del parc.

En canvi, entre el 2008 i el 2012, l'atracció va patir un total de 43 accidents. La majoria d'aquests successos, 39, van causar lesions menors, mentre que quatre van requerir intervencions quirúrgiques.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT