PUBLICITAT

Èxit desigual entre el transport sostenible

  • L'empresa Pedaland es planteja avançar l'ampliació de la flota de bicicletes i també de les estacions actuals?
IMAR MARTINEZ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Excursió de Volta'l amb els segway promocionant la ruta de les Valls del Nord, a Ordino Foto: àlex lara

Tot just fa un mes que la iniciativa Pedaland funciona entre Escaldes-Engordany i Andorra la Vella. El sistema de lloguer de bicicletes elèctriques funciona. Així ho confirmen els encarregats de l'empresa que va instaurar la iniciativa al Principat i que consideren que «s'han superat les expectatives». El responsable de Pedaland, Alain Bernat, va explicar a EL PERIÒDIC que a hores d'ara ja hi ha uns 80 usuaris andorrans donats d'alta que «són els que més ens interessen perquè són els que faran servir els vehicles durant tot l'any». A més, Bernat es va mostrar molt optimista amb les dades i amb el futur de la iniciativa perquè «durant aquest primer mes molta gent ha estat fora i per tant esperem una pujada important quan s'acabin les vacances».

Durant el mes d'agost els quilòmetres recorreguts amb les bicicletes elèctriques són uns 1.000, el que suposa «un descens notable en les emissions de diòxid de carboni (CO2)». Bernat va donar a conèixer una iniciativa conjunta amb el Govern per fer pública la «petjada mediambiental positiva» que suposa l'ús de les bicicletes donant a conèixer l'estalvi en emissions de CO2 cada determinat període de temps.

Bernat va explicar que s'està treballant per implantar un sistema de pagament «molt més senzill i àgil que l'actual». Una opció que s'està plantejat també és la d'involucrar al sector hoteler a través d'ofertes per als turistes que s'allotgin en els establiments que estiguin interessats. De fet, Bernat va afirmar que «n'hi ha que ja s'han posat en contacte amb nosaltres, i ens sembla una simbiosi molt interessant». Per últim, el responsable de Pedaland va assegurar que s'estan plantejat reduir el termini de cinc mesos de prova i començar a ampliar la iniciativa «a causa de l'èxit i la gran rebuda».

L'opinió dels usuaris / Entre els usuaris habituals de Pedaland l'opinió és en general molt positiva. Asseguren que les bicicletes elèctriques tenen molts avantatges per la comoditat i la facilitat per fer-les servir sigui quin sigui el seu estat de forma. A més, utilitzar aquest mitjà de transport no contamina, i això «deixa la consciència tranquil·la», va assegurar la Maria, usuària diària de Pedaland. També destaquen el fet de no haver de buscar aparcament i evitar-se el trànsit.

Això sí, també té els seus inconvenients. La principal preocupació per als ciclistes és la falta de cura per part dels conductors de cotxes, pel que destaquen la importància de crear un carril bici. Si segueix l'èxit, seria una iniciativa a tenir molt en compte. Un altre problema que ja s'ha donat a conèixer a Pedaland és que, amb les estacions que hi ha actualment, les distàncies que es poden recórrer són curtes. A més, en alguns dels punts de recàrrega i estacionament, com el de la Rotonda entre Andorra la Vella i Escaldes, sovint és difícil trobar bicicletes per la situació estratègica dels punts. Per aquest mateix motiu Bernat va confirmar que s'està plantejant avançar l'ampliació del projecte.

Turisme sostenibles / El transport elèctric representa una alternativa real al convencional i de benzina, però fins ara no s'ha trobat la millor solució, ni s'ha aconseguit ser una competència real. Així ho va confirmar el director general de FEDA, Albert Moles, que considera que «l'èxit recau en arribar a una aposta conjunta entre sector públic i privat, treballant tots en un mateix camí».Un cop s'ha aconseguit reduir els costos i l'autonomia de les bateries, el problema principal és aconseguir un canvi d'hàbits entre els usuaris. Andorra disposa d'alternatives turístiques sostenibles importants. Els tres vehicles elèctrics més populars entre el sector turístic, a part de les bicicletes, són els segway i els Renault Twizy i el tren elèctric de la Vall d'Incles. Volta'l fa més d'un any que va instaurar els segway a Andorra. El seu director, Quim Barceló, va assegurar a EL PERIÒDIC que aquest any s'ha treballat menys que l'any passat «no només per l'economia, sinó també per les baixes temperatures i el mal temps en general».

Fer rutes en Twizy és l'alternativa sostenible que ofereix Gica'm, tot i que s'ha trobat amb els mateixos problemes que Volta'l durant els mesos d'estiu. Qui va explicar que ha tingut una molt bona temporada és Alain Bernat, que també és director del tren elèctric de la Vall d'Incles. Bernat va assegurar que la demanda «supera les nostre capacitats i hem plantejat ampliar l'oferta».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT