PUBLICITAT

Fins a 60 propietaris donen l''ok' a la millora de la CG3 cap a Arcalís

  • Alcobé firma 75 convenis i qualifica la jornada com a «històrica», també pel cost de l'obra: 11,5 milions
  • Els signants s'estalvien el pla parcial i els que estan en zona de risc d'allaus cobraran pels terrenys
CLARA GARNICA
ORDINO

Periodic
Tram de la carretera afectat, amb el poble d'Arans al fons, ahir Foto: ÀLEX LARA

Diverses generacions, grans famílies i importants propietaris es van reunir ahir al Comú d'Ordino en una jornada que tant el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, com el propi cònsol Ventura Espot van qualificar d'«històrica». Mai abans s'havia acordat amb tants propietaris afectats la cessió anticipada gratuïta de terrenys que permetessin al Govern iniciar unes obres claus per al país. En aquest cas ens referim a la millora de la Carretera General 3, que connecta Ordino amb l'estació d'esquí d'Arcalís. En total han donat l'ok 60 propietaris (el 95% dels que hi ha a la zona afectada, amb la resta s'ha d'acabar de negociar serrells els propers dies), que sumen 75 convenis ja que alguns tenen més d'un terreny. Amb les 75 firmes d'ahir el Govern aprovarà, demà mateix, l'adjudicació de les obres per tal de començar-les properament.

Unes obres que, en total, afecten cinc quilòmetres de carretera, entre les poblacions de la Cortinada i del Serrat. Tenen un cost d'11,4 milions d'euros, és a dir, representen uns treballs «faraònics», segons va definir Alcobé, remarcant també que són els més importants a nivell d'inversió que s'han fet els darrers tres anys.

El que es farà concretament en aquest tram de cinc quilòmetres és l'ampliació de la carretera, que passarà a tenir tres carrils. La legislació en matèria de carreteres generals estipula que aquestes han de fer 20 metres per permetre-hi quatre carrils, però el ministeri considera que fer-la de 15 metres amb tres carrils ja és «suficient» per les necessitats de la zona, va assegurar Alcobé, i també és «més sostenible». El que s'haurà de fer, amb tot, és una modificació de la llei perquè el comú pugui canviar les seves ordenacions al respecte.

Les obres començaran les properes setmanes. Per a aquest any s'ha reservat una partida de 3,5 milions d'euros, mentre que la resta es repartirà entre el pressupost del 2015 i del 2016. Dins els 3,5 milions s'hi contemplen tres trams. El primer s'ubica entre el riu de la Posa i Arans, el segon el tram posterior al pont de la mina de Llorts fins les Salines, i finalment, des d'aquest punt fins al riu de Farreroles.

A banda de l'eixamplament de la carretera, al projecte estan contemplades també dues rotondes: una a la zona del Vilaró al poble de Llorts, i una altra a la zona de les Salines.

Tot el projecte s'ha fet per dotar de més seguretat a la carretera sobretot en període hivernal, que és quan més trànsit té per tractar-se de la connexió amb Arcalís. «Era una obra necessària», va reconèixer el ministre, que va voler donar les gràcies als cònsols «per haver insistit durant aquests tres anys».

Cessions i expropiacions / Els convenis signats ahir es poden dividir principalment en dos grans grups. Per una banda, els majoritaris, les cessions gratuïtes anticipades al Govern per part dels propietaris. En aquests acords hi surt guanyant tothom, va assegurar Alcobé. Evidentment l'Executiu, que s'endú els terrenys necessaris per dur a terme l'ampliació, i també els propis afectats, perquè s'estalvien tot el procés d'un pla parcial i pagar la part que dicta la llei. El Govern «reconeix els drets urbanístics d'aquests propietaris sobre els seus terrenys un cop feta la cessió», va afegir el ministre.

L'altre gruix fa referència a aquells propietaris amb terrenys afectats per riscos naturals, concretament d'allaus. Són zona vermella i no urbanitzable. En aquests casos el que s'ha hagut de fer per part del Govern és comprar els terrenys pel valor que tindrien si es tractés d'una expropiació. Aquestes operacions han tingut un cost per a l'Executiu de 400.000 euros, «una xifra important», va reconèixer Alcobé.

LA RESTA, A PARTIR DEL 2016 / La d'ahir va ser una jornada «històrica», però encara queda molta feina per fer. S'han adjudicat cinc quilòmetres, en queden nou aproximadament. De moment les negociacions i projectes ja es deixen per a partir del 2016, va informar el ministre.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT