PUBLICITAT

Poc interès dels polítics per la influència a les xarxes socials

  • Pere López i Víctor Naudi són els únics que tenen comptes personals a Facebook i Twitter
JR BAIGES / A.COLOMINAS
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Els perfils de López i Naudi a Twitter Foto: EL PERIÒDIC

Un informe de Burson-Marsteller analitza 264 comptes de governs de tot el món i l'activitat que realitzen a Twitter. Mariano Rajoy és un dels pocs líders que escriuen els seus propis tuits (14 al dia), mentre que Barack Obama compta amb els honors de ser el primer a arribar en aquesta xarxa social, comptar amb el major nombre de seguidors i ostentar el missatge més retuitejat. Mentre que el segon compta amb un equip que li porta les xarxes i li fa un assessorament exhaustiu, el primer ha estat protagonista de ficades de pota importants, especialment quan un internauta va descobrir que gran part dels seus seguidors eren perfils falsos o usuaris «comprats» per seguir-lo a twitter.

Els polítics utilitzen de forma majoritària Twitter, però de formes molt desigual, i amb resultats encara més dispars. Aquesta és la principal conclusió que es pot extreure d'un nou estudi, publicat per l'agència Burson-Marsteller, que analitza l'activitat dels polítics i governants internacionals a la popular xarxa social de l'ocell blau.

A Andorra, els candidats a cap de Govern no aposten gaire per la xarxa. El tradicional porta a porta continua sent l'eina més valorada. Es busca el contacte amb l'elector més que la relació poc personal a internet. Pere López i Víctor Naudi són els únics caps de llista que tenen presència a Facebook i Twitter. El candidat socialdemòcrata tenia ahir 267 seguidors i segueix a 18 amics, mentre que Naudi té 67 seguidors i en segueix 149. Tant Josep Pintat com Toni Martí no en tenen. Naudi té un abans i un després. Si bé té compte a Facebook des de fa quatre anys, la seva activitat a la Xarxa es va multiplicar dies abans de la presentació de les llistes electorals, fet que va fer pensar a molts que l'arquitecte escaldenc seria el cap de llista de Socialdemocràcia i Progrés. Per la seva banda, López és present a facebook des del 2008. L'activitat, per cert, és molt fluixa a les dues xarxes, especialment twitter. López només té un tuit, i el va escriure fa gairebé tres anys, Naudi, n'ha escrit cinc.

Molts polítics només creen els seus comptes per a les campanyes electorals, cessant tota activitat en assumir el càrrec i posant de manifest que la seva aposta per les xarxes socials i la connexió virtual amb els seus votants no era més que pura il·lusió. És el cas dels comptes de la presidenta del Brasil, Dilma Rousseff (DilmaBR) i del president de França, François Hollande (FHollande), que van abandonar els seus seguidors quan van assumir els seus respectius càrrecs. «En total, s'han comptabilitzat 120 comptes personals de polítics, dels quals només 30 twittegen personalment i, a més, ho fan de manera ocasional», afirma l'estudi de Burson-Marsteller.

Política i xarxes socials són dos conceptes que cada vegada van més de la mà però el fet que els polítics estiguin presents a les xarxes socials no vol dir que sàpiguen fer-ne un bon ús. Encara que, segons els experts, els líders dels països llatinoamericans són els que millor utilitzen aquestes plataformes.

Els analistes assenyalen que l'èxit d'aquests polítics a les xarxes socials rau en l'espontaneïtat amb què les fan servir, emprant-les com a plataformes per donar a conèixer propostes ciutadanes o l'agenda política, saben interactuar amb els seus seguidors i distingeixen prou bé els seus comptes oficials dels personals.

A Andorra, a les darreres eleccions hi va haver un «boom» de les xarxes socials, enganxant a molts dels candidats i els membres que els venien darrere a les llistes, però sembla que sembla va ser una flor d'estiu. Tot i que en aquell moment les mateixes formacions van ser les que van acompanyar els candidats a l'aventura d'obrir-se perfils a les xarxes, han passat quatre anys i molts d'aquests comptes a facebook i twitter són plens de teranyines i abandonats. Molts no s'han tornat a utilitzar com és el cas d'un que va ser-hi molt actiu en el seu dia, Eusebi Nomen d'APC, que després de fer molt soroll a través de les xarxes i fent-hi una forta campanya, va abandonar el seu twitter.

centre-esquerra / De moment, i en termes internacionals, només els candidats del centre-esquerra confien en les xarxes socials com a via per arribar als seus electors i donar a conèixer les propostes electorals. Amb tot. el nombre de seguidors és minse, tot i que López és el més veterà.

Pel que fa als partits polítics, totes les formacions que participaran a les eleccions de l'1 de març són presents des de fa anys a les xarxes socials.

Curiosament, no hi ha una relació directa entre seguidors i votants, ja que els Verds són els que més seguidors tenen (1.402). Darrera seu hi ha DA (1.301), PS (1.023), SDP (441) i finalment Liberals d'Andorra amb 391.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT