PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Quatre autobusos de línia circulen fins a Ordino i Arinsal pel Pont Pla

El Govern autoritza el servei de pujada als vehicles que compleixen les normes de seguretat per passar el túnel

Per E. J. M.

El primer autobús de la línia 6 cap a Ordino que ahir va passar pel túnel del Pont Pla, a les cinc de la tarda.
El primer autobús de la línia 6 cap a Ordino que ahir va passar pel túnel del Pont Pla, a les cinc de la tarda. | Emilio Prenas
Les fortes nevades dels últims dies van eclipsar la important esllavissada que va afectar la carretera general 3, a la sortida d’Escaldes-Engordany, en direcció a la Massana. La caiguda de pedres impedeix que els vehicles puguin circular en sentit pujada cap a les valls del nord. Els automòbils i motocicletes poden circular pel túnel del Pont Pla, però el trànsit de vehicles pesants està prohibit per la infraestructura, ja des de la seva obertura, i els autobusos i camions han de donar la volta pel túnel de les Dos Valires per arribar a la Massana. Per pal·liar la situació, el Govern ha autoritzat quatre autobusos de la Cooperativa Interurbana a circular pel túnel en direcció la Massana i Ordino. El primer va ser un autobús de la línia 6, en direcció a Ordino, amb sortida a les cinc de la tarda.

Des del Govern es va recordar ahir que pel túnel del Pont Pla mai s’ha previst que hi puguin transitar vehicles pesants per temes de seguretat ja que una de les boques surt en ple nucli urbà (a la rotonda de la dama de Gel d’Escaldes-Engordany) i, a més, la via té molta pendent. El Pont Pla es va inaugurar l’any 2006, amb la garantia de l’Informe EuroTap de ser el túnel més segur d’Europa.

També el 2006, el Govern va posar en funcionament el servei de Bus Exprés entre Andorra la Vella i Sant Julià de Lòria i la Cooperativa Interurbana va decidir engegar un servei similar fins a la Massana i Ordino. La línia passava pel túnel del Pont Pla ja que l’empresa va adaptar quatre autobusos mitjans amb les normes de seguretat exigides per circular pel túnel (tenen a veure amb material inflamable, sortides de seguretat, etcètera). El servei no va funcionar i es va abandonar, però, ara, la Cooperativa Interurbana ha recuperat els quatre vehicles per oferir el servei mentre durin les obres a la carretera general 3.

L’esllavissada va afectar el mur de contenció, que s’ha de construir de nou, i s’ha d’estabilitzar el terreny. Els treballs poden allargar-se fins abans de Setmana Santa.

El Govern va assegurar que el departament d’Indústria ha revisat les condicions dels vehicles abans de donar-los l’autorització per circular pel túnel i ha format els conductors. El president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, va explicar ahir que dos dels vehicles es destinen a la L5, és a dir, a la línia que va fins a Ordino, i els altres dos a la L6, la línia que arriba a Arinsal. El servei és només de pujada ja que de baixada els vehicles circulen per l’avinguda Fiter i Rossell ja que el carril no està afectat per l’esllavissada.

El servei es va estrenar ahir a la tarda amb un autobús amb sortida cap a Ordino a les cinc de la tarda i dos cap a Arinsal a les 16.10 i a les 17.45. A la pàgina web de l’empresa (www.interurbana.ad) s’informa des d’ahir a la tarda de la novetat i de les parades, ja que la L5 que passa pel túnel del Pont Pla afegeix una aturada a la parada Esteve Albert (722) abans de passar per sota de la passarel·la de Caldea i enfilar cap al túnel.

El servei funcionarà cada dia i se n’estudiarà la freqüència d’ús per saber si paga la pena mantenir les línies pel túnel del Pont Pla, segons va avançar Dallerès.

D’altra banda, el Govern va notificar que, probablement, a partir de la setmana que ve també pugui circular algun microbús –d’un màxim de dotze passatgers– de la companyia Hispano Andorrana també pel túnel del Pont Pla. Des d’Indústria s’està avaluant si els vehicles compleixen l’estricta normativa i s’ha de formar els xofers.

5.400 KM DE MÉS / Fa uns dies, el president de la Hispano Andorrana, Jordi Troguet, va manifestar la seva indignació perquè el transport escolar no pot passar pel túnel del Pont Pla i per arribar a les valls del nord s’havia d’anar pel túnel de les Dos Valires, un trajecte que suma a l’empresa 180 quilòmetres diaris de més, un total de 5.400 km més si les obres a la carretera general 3 s’allarguen quatre setmanes.

Des de la comissió de seguretat que s’encarrega dels túnels es va informar que només poden circular pel túnel del Pont Pla els autobusos de menys de nou metres de llargada, equipats amb un dispositiu antiincendis al motor i al dipòsit, un desconnectador de bateria exterior, mig dipòsit de gasoil i que els conductors segueixin un curs de seguretat. Els quatre autobusos de la Cooperativa Interurbana que circulen des d’ahir per la infraestructura viària compleixin la normativa i, a partir de dilluns, potser també alguns vehicles del grup Montmantell.

Mentre durin els treballs de contenció del mur a la carretera general 3, a l’alçada de la nova rotonda, els vehicles pesants s’hauran de carregar de paciència i donar la volta pel túnel dels Dos Valires.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT