PUBLICITAT

Aprofitant l’activisme

Si els darrers dies heu estat visualitzant, escoltant o llegint les notícies de mitjans forans us haureu adonat que al llarg de les dues últimes setmanes gairebé tots els titulars (sobretot els espanyols i els catalans) han girat al voltant del clima i el medi ambient. La preocupació per aquests temes està creixent. Cada dia sorgeixen noves dades i impressions alarmistes sobre el futur del nostre planeta. Tot i això, podeu estar segurs que el motiu d’aquest focus pels temes ambientals no deriva de la preocupació social que hi pugui haver. Gairebé cada dia sorgeixen nous informes i avisos que ens auguren un futur nefast a conseqüència de la contaminació i la mala praxi de l’ésser humà. I no per això trobem notícies ambientals en les portades o els informatius. L’interès mediàtic que estan mostrant els veïns del sud per la salut de la terra prové únicament de l’esdeveniment internacional que ha acollit el país durant els darrers dies. Des del 2 de desembre (i fins ahir mateix), Madrid ha sigut l’amfitrió de la Cimera del Clima. S’ha convertit en el centre neuràlgic d’esdeveniments, conferències i tota mena d’accions relacionades amb el medi ambient i ha donat veu a eminències del sector, artistes, manifestants, personatges de renom... Alguns han participat posant tot el seu cos i ànima en la causa, i altres, han aprofitat l’esdeveniment per lluir-se i representar un paper que els hi queda gran.

Un dels participants més criticats ha estat l’actor espanyol Alejandro Sanz. L’artista va fer un discurs d’Òscar dient que es compromet a mesurar la petjada de carboni de tots els seus concerts per intentar minimitzar al màxim les emissions de diòxid de carboni. Sorprèn que Sanz faci aquestes declaracions i demani protegir el medi ambient quan, per exemple, es desplaça constantment en iot o avió privat, mitjans de transport molt contaminants. I com aquest cas, n’han sorgit altres. Personatges públics que s’omplen la boca dient que cal fer millores i que cal ser un exemple per als més menuts, però després, a l’hora de la veritat, són els primers a canviar de cotxe o de casa cada dos mesos per pur caprici.

Deixant de banda els discursos contradictoris i incongruents, podem dir que la protagonista i centre de la cimera ha sigut, sens dubte, Greta Thunberg. L’activista revolucionària de només 16 anys s’ha convertit en una icona internacional. Ha aconseguit captivar a milers d’habitants amb els seus discursos i ha mobilitzat a centenars de manifestants que s’han alçat per lluitar contra el canvi climàtic. Ara bé, qui s’amaga darrere d’aquesta jove? Quins són els seus interessos? Molts s’han fet aquesta pregunta, i alguns s’han atrevit a dir que darrere del fenomen protagonitzat per l’activista hi ha els lobbies de l’energia verda, professionals de la publicitat i les relacions públiques, determinades elits del moviment ecologista i algun exministre socialdemòcrata suec que finança algunes de les principals empreses energètiques de país. De fet, asseguren que les empreses que donen suport a aquesta campanya estan fregant-se les mans davant la bonança de contractes públics que pot obrir-se de la mà de les polítiques verdes defensades per Thunberg davant els governs d’Occident. Però Greta és conscient de tot això? Qui sap.
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT