PUBLICITAT

Per què resulta tan difícil fer un bon resum?

En primer lloc, i com a factor essencial per tal d’arribar a fer un bon resum de qualsevol text, cal dominar perfectament la comprensió lectora. Per tant, el primer pas per executar correctament aquesta tasca seria que l’alumne llegís el text entre dues i tres vegades de ser necessari i, després de la primera lectura, que subratllés les paraules que no hagi entès per tal de buscar-les posteriorment al diccionari. Un cop dut a terme aquest pas preliminar podria continuar amb la següent o següents lectures, segons es cregui convenient, per tal d’arribar a entendre perfectament el que li està dient l’autor del text. Però, amb el temps i l’experiència, m’he adonat que aquest primer pas no és tan senzill com ho sembla per a tothom. 

De vegades, resulta molt difícil aconseguir entendre correctament un text fins i tot per als adults, ja que després de la lectura he pogut comprovar que, en molts casos, els alumnes no han sigut capaços ni tan sols d’aconseguit captar la idea principal del text. És a dir, dilucidar allò que l’autor els vol transmetre amb aquest escrit. Per tant, per contra, en moltes ocasions, insereixen en el resum del text idees pròpies adquirides o inculcades a través dels mitjans audiovisuals i de les xarxes socials, que actualment constitueixen les fonts d’informació predominants i que tenen una important influència tant en nens com en adults. Per tant, aquestes idees són diferents de les que realment apareixen al text que s’hauria de resumir.

Per intentar solucionar aquest greu problema de comprensió lectora, hauríem de fer que l’alumne llegís el text, a poc a poc, paràgraf per paràgraf, per tal que després pogués fer l’esforç de provar de treure la idea de cadascun d’ells. En acabar, s’hauria d’intentar que ens expliqués en veu alta el significat de cada paràgraf, però sempre utilitzant paraules diferents de les que apareixent a l’escrit que s’ha llegit. Amb aquest exercici de comprensió nosaltres hauríem de ser capaços de determinar quan s’ha pogut arribar a comprendre del text. Una vegada determinat el nivell de comprensió que s’ha pogut assolir, si ho considerem necessari, li faríem llegir novament el paràgraf que no hagi entès correctament. Per tal que l’alumne pugui realitzar més fàcilment aquesta tasca, el més aconsellable és recomanar-li que subratlli el més important de cadascuna d’aquestes parts que componen el text.

Una vegada que s’ha completat aquesta tasca de comprensió de cadascun dels paràgrafs, l’alumne haurà de col·locar ordenades en un sol escrit totes les idees que ha pogut obtenir mitjançant aquest treball preliminar, i ja podríem dir que tindria elaborat el seu resum inicial del text el qual després haurà de rellegir, corregir les faltes d’ortografia i millorar en el cas que es cregués oportú. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT