PUBLICITAT

L'absència de concertació és l'escull del sector empresarial

EDITORIAL

Es pot pensar que en un país on l'empresari sempre ha funcionat de manera individualista, l'absència de concertació empresarial no és ni una novetat ni un mal major, si no fos perquè els temps canvien i el que era vàlid ahir potser ja no ho és avui. I el tarannà dels empresaris, com tantes altres coses, també s'ha d'adaptar. Això no vol dir que hagin de perdre lliure albir ni que hagin de donar comptes a qui no cal. No, no es tracta d'això. Del que es tracta és de donar-se la mà per aprofitar millor les oportunitats i no perdre competitivitat, cosa que tampoc no és nova perquè molts ja ho han entès i ho defensen. Però, el problema persisteix, segurament perquè també està molt arrelat en els subconscients. ¿Qui no ha escoltat de l'avi o l'àvia, «el que faci la teva mà dreta que no ho sàpiga l'esquerra»? ¿I qui no ha espiat la botiga del veí per veure si hi ha gent? Són tics que costen de treure i que s'han d'arraconar el més aviat possible per al bé de tot un país.

Si fa pocs dies el Govern va convocar les patronals per explicar-los que cal que tots els sectors d'activitat s'impliquin per vendre la marca Andorra no és casual. I si les associacions de comerciants es reuneixen a la Cambra de Comerç per parlar de les dinamitzacions de Vivand, entre altres coses, tampoc ho és. Cal que grans i petits vagin plegats perquè, tal com ja s'ha entès des de les institucions, és l'única manera de superar els reptes que es dibuixen a l'horitzó d'un futur no gaire llunyà.

Perquè no n'hi haurà prou amb sortir de la crisi per tornar al volum de negoci d'anys anteriors. I això per moltes raons, l'entrada en circulació de l'euro que va fer aflorar molt diner amagat sota el matalàs i que va disparar les vendes per sobre del normal un temps abans d'entrar en crisi, els ensenyaments d'aquesta que influiran en els hàbits de compra dels consumidors i per últim, el comerç electrònic que suma cada dia més adeptes en tots els àmbits, des de l'equipament personal fins als viatges, passant per l'hotel o el restaurant. O sigui que sí, que la competència no és ni el botiguer, ni l'empresa, ni el restaurant ni l'hotel del costat, la competència són tots ells però no estan aquí, són a fora i a la xarxa. I perquè són molts, cal que els nostres empresaris estiguin units més que mai per poder-hi competir.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT