PUBLICITAT

Guillem Forné Candidat a cònsol major de la plataforma ciutadana Amb Seny de la Massana

«Volem optimitzar els recursos hídrics i actualitzar la xarxa, perquè té mancances»

Per Maria Lozano

El candidat a cònsol major de la plataforma ciutadana Amb Seny de la Massana, Guillem Forné.
El candidat a cònsol major de la plataforma ciutadana Amb Seny de la Massana, Guillem Forné.

Guillem Forné és el candidat a cònsol major de la plataforma ciutadana Amb Seny a la parròquia de la Massana. Hem pogut parlar amb ell per comentar les eleccions comunals, el turisme sostenible i l’heliport nacional, entre d’altres.  

–Com es presenten aquestes eleccions?
–Es presenten intenses i molt interessants. La Massana tindrà de nou dues opcions per poder elegir. Hi haurà debat, contrast d’idees, projectes i visions, segurament força distants, pel que fa al model de parròquia que defensem uns i altres. Això és salut democràtica i esperem que sigui un gran incentiu perquè la participació electoral torni a les xifres que històricament hem tingut a la Massana. Hem assolit una candidatura molt transversal i que aplega moltes sensibilitats diferents precisament per poder donar veu a tot aquell sector de la població que actualment no se sent degudament representat. Participa, Concòrdia, Partit Socialdemòcrata, Somveïns i independents compartim un mateix projecte, una mateixa manera de veure la gestió comunal que la Massana necessita. Realment ha estat molt encoratjador veure que perfils d’orígens tant diversos ens hem posat d’acord des de l’inici per treballar conjuntament en un projecte que, creiem, serà molt positiu per la Massana.

–Creuen que tenen possibilitats de guanyar?
–No ho hem dubtat mai, contràriament, no ens hauríem presentat. Som plenament conscients de la dificultat que significa enfrontar-nos a un partit amb una maquinària electoral tant potent com la de CC+DA. Han demostrat al llarg dels anys que saben com guanyar eleccions i, a més, compten amb uns recursos extraordinaris. No obstant això, creiem fermament que enguany comptarà molt més el missatge que el seu embalatge. Aquesta és la nostra missió principal, i aquí és on creiem que tenim la suficient força com per creure en les nostres possibilitats. Tenim una idea molt clara i concreta de com volem que la Massana avanci i estem segurs que gran part de la ciutadania la compartirà.

–Què en pensen del fet que ja s’estiguin fent obres per inaugurar l’heliport?
–Pensem que ha estat una decisió molt precipitada i més tenint en compte la gran divergència entre el projecte inicial que ens van ‘vendre’ respecte aquest heliport i el producte que finalment n’ha resultat. Podríem dir que de les pretensions previstes al plec de bases del projecte finalment aprovat, només en coincideix el títol i poc més. Això ha creat un neguit i una desconfiança a la població que hauria d’haver estat escoltada abans d’iniciar l’obra. És un projecte prou rellevant com per dedicar-hi tota l’atenció que es mereix.

–Quina és actualment la situació dels dipòsits d’aigua? Creuen que en altres moments de sequera s’hauran de tornar a fer restriccions?
–Actualment la situació és bona, les darreres pluges han ajudat a regular la situació. No obstant això, l’ensurt viscut durant la sequera de setembre i octubre ens ha de fer reflexionar, i fort. Sabem que aquest fenomen cada cop serà més freqüent, això és innegable, el canvi climàtic té i tindrà una forta repercussió a Andorra i probablement viurem episodis similars en els propers anys. Les mesures de prevenció al nostre abast comencen amb l’optimització dels recursos, actualitzant una xarxa d’aigües amb clares deficiències i mancances, i continuen amb una planificació urbanística adequada i sostenible, molt diferent de la que tenim en l’actualitat.

–La Massana està tenint últimament més massificació de la que hi hauria d’haver?
–Clarament: sí. No cal esperar als famosos estudis de càrrega per adonar-se que l’evolució actual no invita precisament a l’optimisme. Tots els indicadors ja fa temps que ens alertaven d’aquesta casuística i la passivitat com a resposta del Comú no ha ajudat gens. Calen mesures urgents, segurament impopulars per alguns sectors de la població, però hem de vetllar per l’interès general de la parròquia, pel bé de tots.

–Quines mesures farien per millorar a curt termini la problemàtica de l’habitatge que també hi ha a la parròquia de la Massana?
–Aquesta pregunta guarda força relació amb l’anterior, ja que, paradoxalment, tot i l’augment desmesurat de la construcció, el problema de l’habitatge segueix creixent i el motiu és ben clar, totes aquestes noves promocions que sorgeixen dia rere dia, no van precisament encarades a l’habitatge, tant de lloguer com de compra, a preu assequible, ans al contrari. Amb la revisió del POUP que proposem, incloses mesures com l’augment al 15% de la cessió gratuïta i que aquesta pugui ser recaptada en molts casos, en ‘espècie’, el Comú podrà disposar d’habitatges que es podran destinar al lloguer a preu assequible. També els terrenys percebuts podrien ser utilitzats a tal efecte, per exemple, mitjançant convenis amb el Govern. En l’àmbit comunal, tampoc tenim gaires competències més al respecte, però podem ser molt proactius en aquest sentit i creiem que tenim l’obligació de ser-ho.

–Creuen que a la parròquia el turisme és sostenible? Per què?
–Com va demostrar Newton, tota acció té la seva reacció igual, però oposada. És ben cert que la Massana ha experimentat, en els darrers anys, un creixement turístic formidable, la desestacionalització ha fet que tinguem una forta afluència turística la major part de l’any, però això comporta també fer front a nous reptes com és, per exemple, la sostenibilitat d’aquest turisme. Per poder seguir gaudint d’una muntanya de tots, els esforços perquè l’ús que se’n faci sigui l’adequat i vetlli pel medi ambient, s’han d’anar incrementant.

–Què farien per a desembossar el trànsit a les carreteres?
–L’augment poblacional i del turisme, tant a la Massana com a Ordino, ha fet que el centre esdevingui un coll d’ampolla. És innegable que el desviament resulta necessari per alleugerir aquesta càrrega que tenim actualment i també s’ha de seguir amb les polítiques de foment del transport públic, però aquestes mesures també han d’anar acompanyades (i lamento fer-me repetitiu...) amb una gestió urbanística més acurada i eficient. Si seguim creixent a aquest ritme, és obvi que més d’hora que tard, tornarem a embotellar la xarxa.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT