PUBLICITAT

Per a Planelles, «no hi ha hagut polèmica» en l'afer Sport & Art

  • El 'venecià' Francisco Sánchez s'endú la modalitat de pintura, i Toni Cruz, la d'escultura
A. L.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Els guanyadors d'Art & Sport: Toni Cruz, amb la peça Gènesi, i Francisco Sánchez, amb Excel·lència, ahir a la seu del Comitè Olímpic Andorrà. Foto: TONY LARA

Acte final del serial Sport & Art. Segur que ho recorden, perquè n'hem parlat en aquest mateix racó de diari els últims dies: el concurs per seleccionar sengles obres –una pintura i una escultura– amb què concórrer al certamen internacional que tindrà lloc el juny al Museu Olímpic de Lausana, amb participants dels 205 comitès olímpics nacionals. El nostre, el COA, va delegar l'organització del concurs en el ministeri de Cultura, que es va treure de la màniga un procediment absolutament inèdit, consistent a convidar personalment a participar-hi els artistes censats pel departament. Ni convocatòria oberta ni publicitat, a diferència del s'ha fet històricament amb els Tallers d'art de la Massana i amb la Biennal de Venècia, sense anar més lluny, i com manen el sentit comú, l'objectivitat i qualsevol codi de bona praxi.

El resultat ja el saben, perquè era l'esperable quan es fan les coses a les fosques i n'hem deixat a més constància aquí mateix: com a mínim tres artistes de trajectòria reconeguda, amb obra a la via pública i habituals de les mogudes artístiques del país –Biennal i Tallers inclosos– es van quedar sense tan sols la possibilitat de participar al concurs perquè, simplement, no constaven pel que es veu a la llista oficial. La directora de Cultura, Montserrat Planelles, es va escudar ahir en els arguments ja sabuts – «No s'ha exclòs ningú, hem convidat a prop de 150 artistes a participar-hi i si a algun no li ha arribat la convocatòria perquè en tenim les dades equivocades, que ens ho faci saber»– i va acabar negant la major: «Hem utilitzat el sistema de comunicació habitual, i no hi ha hagut cap polèmica». En el mateix sentit es va manifestar el presidet del COA, Jaume Martí, que va al·legar a més que el COI «dóna a cada comitè nacional la llibertat d'establir regles pròpies en el procés de selecció local». Així que, si hem de fer cas a Planelles, el ministeri de Cultura prescindirà en endavant de les convocatòries obertes i amb publicitat i cultivarà aquesta curiosa fórmula de la invitació personal. Serà interessant de veure.

el juny, a lausana / Però els protagonistes eren ahir els artistes: s'hi havien presentat cinc obres en la modalitat d'obra gràfica i cinc més en la d'escultura, i el jurat –integrat pels venecians Pedro de Sancristóbal, Francesc Rodríguqez, Ermengol Puig, Joan Gil i Josep Maria Ubach, amb l'afegit de Manuel Fernández– va premiar Excel·lència, de Francisco Sánchez, i Gènesi, de Toni Cruz, respectivament, que es van embutxacar cadascun un xec de 2.000 euros. Ells dos concorreran a la fase final que tindrà lloc al juny a Lausana; s'hi enfrontaran als guanyadors de cada comitè local. Hi haurà tres vencedors absoluts per modalitat, que es repartiran premis per valor de 120.000 dòlars. No està malament.

L'obra de Sánchez –carbonet i acrílic sobre tela– constitueix una variació diguem-ne olímpica del seu imaginari habitual: paisatges recòndits, atmosfera fantàstica i una certa sensació d'opressió, ara al servei dels ideals de superació i perseverància que condueixen a l'excel·lència. La sorpresa del dia la va posar l'ordinenc Toni Cruz, un habitual de la Mostra d'art però un absolut outsider als saraus diguem-ne professionals. Fins ara, és clar. La seva Gènesi d'alumini és una metàfora de la fusió entre el masculí i el femení i guarda algun parentiu amb l'obra d'un Lorenzo Quinn, per entendre'ns. Finalment, el jurat va acordar també sengles accèssits dotats amb 1.000 euros: per a l'escultura Utopia de la Victòria, d'Ángel Calvente, i per a la fotògrafa Joana Baygual (Arribar fins al cel).



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT