PUBLICITAT

La legislació actual avala la titularitat comunal de l'avinguda Carlemany

  • El recurs d'alçada no té en compte que la llei atorga el traspàs implícit de les vies urbanes als comuns
JOSEP ROMERO
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Persones passegen per Carlemany després de saber-se que l'entitat ha presentat un recurs d'alçada contra el projecte per fer de vianants l'avinguda Foto: ÀLEX LARA

Els arguments esmentats per l'Associació Carlemany Calidae a l'hora de presentar a Govern un recurs contra l'edicte del 13 de març passat, pel qual el Comú d'Escaldes-Engordany convoca un concurs públic per convertir l'avinguda Carlemany exclusiva per a vianants, no prenen en consideració que l'aprovació l'any 2005 de l'actual llei de designació de carreteres ja porta implícita la cessió als comuns de les antigues carreteres generals que es van convertir en les actuals vies urbanes. Aquesta és una de les principals conclusions que s'extreuen de les consultes realitzades pel PERIÒDIC a diferents especialistes en la matèria.

L'entitat, que agrupa a veïns i propietaris, interpreta en el seu recurs que l'article 3 de la llei deixa clar que Carlemany «no és de titularitat comunal ja que no ha estat traspassada per l'administració general» en la seva condició anterior de carretera general passant després a formar part de la xarxa bàsica de vials com a carretera secundària.

Un traspàs que per fer-se efectiu requereix de la formalització d'un document administratiu i la seva ratificació per llei, segons recull el punt dos del mateix article 3. Per tant, conclouen que «a menys que es realitzi aquest traspàs, els actes que efectuï o vulgui efectuar el Comú d'Escaldes-Engordany tendents a la conversió de l'Av. Carlemany en ús exclusiu de vianants són actes nuls de ple dret». Tot i així, l'actual legislació contempla de manera tàcita la conversió d'algunes carreteres generals en vies urbanes i, ipso facto, aquestes darreres van passar a ser de titularitat comunal.

Classificació / Segons la seva titularitat, les carreteres es classifiquen en carreteres generals i carreteres secundàries. Són carreteres generals aquelles de titularitat de l'Administració general i secundàries aquelles carreteres de titularitat d'un comú. Entre les comunals es troben les tan emblemàtiques avingudes Carlemany i Meritxell. Segons la legislació,tota la xarxa bàsica de vials tenen la funció de «fer possible la circulació de vehicles entre les parròquies, i entre aquestes i els principals passos fronteres, en condicions de seguretat i d'alta intensitat de trànsit». Conformen tota la xarxa bàsica de vials, les carreteres generals, secundàries i altres carrers o trams de carrers.

CARRETERES GENERALS / El directori de carreteres generals actuals està format per la CG1, que va d'Andorra la Vella fins a la frontera del riu Runer; la CG2, des del carrer de la Unió al pont que creua Arieja, a la frontera amb França; la CG3, que té el seu inici a la rotonda d'Engolasters i el seu final al pont del Castellà (Arcalís); la CG3A, que va del pont de Tobira al pont dels Escalls a Escaldes; la CG4, que s'inicia a la rotonda de la plaça del Quart, a l'encreuament amb la CG3 a la Massana fins al port de Cabús a la frontera amb Espanya; la CG5, a la cruïlla d'Erts fis al pont Pedregat d'Arinsal i la CG6 des de la rotonda d'Aixovall, a l'encreuament amb la CG1, i fins a la frontera amb Espanya.

TAULA DE MOBILITAT / La Taula nacional de mobilitat està integrada per representants de les administracions generals i locals. L'entitat proposa, planifica i coordina les actuacions de les diferents administracions en matèria de gestió de la xarxa bàsica de vials, mobilitat i gestió del trànsit. La Taula es composa de dos òrgans, el Ple i la taula tècnica de gestió del trànsit.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT