PUBLICITAT

Bosque, abans de Venècia

  • L'autora de ?Memòria oblidada', entre els finalistes del premi Figurativas ?13 amb un plafó de l'obra que va presentar al concurs de la Bienal del 2011
A. L.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Identitats I (tècnica mixta sobre fusta, 2011) Foto: SAMANTHA BOSQUE

Si el miren detingudament, és probable que els soni, el retrat d'aquí al costat: d'entrada, perquè el protagonista és Francesc Ruano, exdirector de RTVA. I per continuar, perquè aquesta mateixa fusta –perquè d'això es tracta: d'una fusta, no d'una tela– es va exposar a la sala de Govern en l'última Mostra d'art. Es titula Identitats I i l'autora és Samantha Bosque, una de les tres artistes que –ho recordarà el lector, perquè n'hem parlat geneorsament– integra el pavelló d'Andorra a la Biennal de Venècia, al costat de Fiona Morrison i de Javier Balmaseda.

Si Bosque i el seu Identitats I s'enfilen avui fins aquest racó de diari és perquè el retrat forma part del centenar d'obres que van superar el tall de la 7a edició de Figurativas –concurs de pintura i escultura convocat a Barcelona per la Fundació de les Arts i els Artistes i dotat amb 80.000 euros en premis– i es va plantar a la final. No es va endur la grossa, d'acord, però s'ha guanyat el dret a participar en l'exposició que entre el 3 d'octubre i el 17 de nobvembre tindrà lloc al barceloní Museu Europeu d'Art Modern. I no era empresa fàcil, perquè hi concorrien exactament 2.270 artistes de 85 nacionalitats.

Però tornem a Identitats I, que resulta que és un dels deu plafons en què consistia L'Andorra (in)visible, una reflexió sobre la identitat i la immigració a través del retrat de deu personatges –entre ells, Ruano. Era el projecte amb què Bosque pretenia fer-se un lloc al concurs per a la primera edició de la Biennal. No va poder ser, i els escollits en aquella ocasió van ser Francisco Sánchez i Helena Guàrdia. Però L'Andorra (in)visible proposava una mirada introspectiva sobre la construcció de la identitat, la integració i el desarrelament a partir de la condició d'immigrant, que el 2009 compartien el 63% de la població total d'aquest tros de món nostre. Una dada que molts dels que formen part de l'altre 37% acostumen a ignorar de forma contumaç, per no dir temerària.

Del Manual Digest a Woody Allen

Bosque va retratar deu persones amb els ulls tancats –i demanant-se explícitament «¿Què sento?», «¿Qui sóc?», «¿Què sóc?», «¿D'on vinc?» i «¿Cap a on vaig?»– i en gran format –Identitats I fa 122 per 155 centímetres– per parlar «no de la immigració com a fet social, ni de la idntitat col·lectiva ni de la immigració marginal, sinó de persones, de la immigració com a experiència vital i d'una Andorra (in)visible però no anònima...» Un exercici formal i conceptual que posa soota l'adovocació de Fiter i Rossell, un dels tòtems de l'andorranitat, i la màxima 43 del Manual Digest , un monument a la xenofòbia –«Procurar en no afillar enlas Valls als forasters y que ningu que no sia filll delas Valls entre en lo Concell y maneig de sas cosas y encara que sia cassat en Ellas (...) perquè los forasters especulativament parlant may portan amor, que es connnatural y ingenit als naturals»– avui feliçment mort i... ¿enterrat?

Això és el que sembla demanar-se Bosque a L'Andorra (in)visible, i no és aventurat trobar-li un fil conductor amb Memòria oblidada, el díptic amb què –aquest any, sí– s'ha plantat a Venècia. Amb una diferència: si abans s'interessava per la identitat de l'individu com a cèl·lula de la societat, el que li preocupa en les fotografies de i reconstruïdes de Memòria oblidada és la faceta més íntima, la que té a veure amb la família i la sang, matèria primera de la identitat, i els mecanismes de l'oblit. Una aproximaxió pictòrica a allò que Woody Allen sintetitza a Otra mujer en una pregunta demolidora: «Un record, ¿és una cosa que es té, o que s'ha perdut?» La llàstima és que L'Andorra (in)visible s'hagi perdut en el temps com llàgrimes en la pluja. Amb l'excusa del premi Fi¡gurativas, i amb la coartada de Biennal ¿de veritat que no és possible, recuperar el projecte?



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT