PUBLICITAT

El Govern pagarà almenys 25 milions en interessos pels trams 1 i 2 del vial

  • Les obres han de començar aquest desembre i durar 30 mesos, segons el Pressupost 2013
  • Una opció és iniciar els pagaments al 2017, durant 20 anys i a raó de 3,7 milions anuals
CLARA GARNICA
SANT JULIÀ DE LÒRIA

Periodic
Un vehicle passa per la rotonda de la plaça Laurèdia, ahir. A la dreta la desviació prevista per accedir al tram 1 i 2 del vial un cop s'obri al trànsit. Foto: ÀLEX LARA

Fa poc més d'una setmana que el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, informava de l'imminent acord amb la família Huguet, propietària d'uns terrenys per on ha de passar la fase 1 del vial de Sant Julià de Lòria, pendents d'iniciar-se juntament amb la fase 2. L'acord implica la cessió gratuïta dels terrenys i permet desencallar el procés per licitar els treballs. Tot apunta, per tant, que es compliran les previsions de començar-les el desembre d'aquest any, segons consta al Pressupost 2013 aprovat al Consell General. I l'acord també implica poder iniciar les negociacions tant amb constructores com amb entitats bancàries per trobar finançament, ja que l'Estat no pot assumir-ne la despesa. Ara bé, el fet de no poder-les assumir implica uns costos de finançament que suposaran, com a mínim, uns interessos de 25 milions d'euros.

Aquesta modalitat de pagament, que s'assimilaria a la que s'ha utilitzat amb les fases 3 i 4 –ja en funcionament–, implica fer un abonament a la constructora al finalitzar l'obra, per anar-la finançant mitjançant quotes plurianuals durant 20 anys. Partint d'aquí, el Govern començarà a pagar-les al 2017, any posterior a la finalització de les obres d'aquests trams 1 i 2, corresponents a la zona que va del pont de Fontaneda a la plaça Laurèdia. I és que segons els càlculs, aquest tram del vial té un període d'execució de 30 mesos.

El cost estimat de l'obra és de 49,74 milions d'euros: 22,37 milions pel tram 1 i 27,3 pel tram 2. Però el fet d'haver-la de finançar implica elevar-ne el preu total 25 milions més, fins als 74,6 milions. D'aquesta manera, els càlculs del Govern són els de pagar 3,72 milions des del 2017 fins al 2036. El càlcul de les quotes s'ha fet partint d'un cost financer de 4,2% sobre la previsió del cost total de l'obra, i inclou també l'amortització del capital.

Concessió PELS QUATRE TRAMS / També dins del pressupost 2013 hi figura un altre model de finançament, partint d'una concessió d'obra pública per la totalitat del vial (trams 1, 2, 3 i 4), amb una previsió de quotes plurianuals a 40 anys per a l'empresa constructora. En total, el projecte de la desviació laurediana suma 92,5 milions d'euros: els 49,7 ja esmentats dels trams 1 i 2 i els 42,8 dels trams 3 i 4. Si es fes una concessió d'obra pública el preu final s'elevaria fins als 368,2 milions, degut al cost de finançament d'aquesta concessió. És a dir, 275,7 milions per sobre del cost inicial de tot el projecte.

Partint d'aquest model, el Govern comença a pagar al 2017 –l'any posterior a la finalització del vial–, una xifra de 7,7 milions d'euros. Però les despeses de manteniment –l'1,75% sobre el cost de la construcció–, el creixement de l'IPC i un cost financer del 6% eleva la quota anual a mesura que passen els anys. Al 2056, darrer any de pagament, la quota ja seria d'11,28 milions.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT