PUBLICITAT

Lluís Godayol: «El paradigma del futur és el comerç d'utilitat»

L. F. M.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Lluís Godayol cofundador i codirector de l'empresa Inpulsa. Foto: TONY LARA

EMPRESA INPULSA.

L'empresa catalana Inpulsa va arribar al Principat fa poc menys d'un any atreta per la iniciativa del Govern d'Andorra de crear un Smart Country. Es dediquen a la innovació, el coneixement, i la tecnologia i a posar «en un ecosistema conjunt emprenedors i inversors» per tal de tirar nous projectes endavant, tan catalans com andorrans. El seu partner estratègic andorrà és Gamma Management i l'objectiu és créixer al país; ens ho explica Lluís Godayol, cofundador i codirector de l'empresa i vicepresident de PIMEC.

–¿Inpulsa és una espècie de Iniciativa Actua?

–Nosaltres ho fem amb un model espanyol i té petites variants: donem molta més preponderància als inversors de la què es dóna en general.

–¿Més del què ho fa Actua?

–En certs casos sí, en altres no. Nosaltres busquem a vegades inversors amb perfils determinats: territorials, sectorials, amb una característiques determinades que els hi sigui més fàcil connectar amb els impulsors del projecte. Aquí a Andorra estem treballant amb quatre projectes empresarials, de diversos àmbits. Un de turístic, un d'industrial, un de social i un d'e-commerce. Els triem de diversos sectors perquè el període de maduració dels models de negoci són diferents. Alguns ens contacten, d'altres els treim nosaltres.

–Com a empresa catalana, ¿els hi sembla bé com el Govern està duent a terme el procés d'obertura econòmica i la captació d'inversió estrangera?

–Està fent una obertura molt ben treballada, el què passa és que les coses necessiten temps. Pot tenir un gran desenvolupament, però estem en un moment en què ens hi acabem de posar. Amb l'economia els cicles són d'anys. Del què s'està fent ara, es veurà el profit en dos o tres anys.

– ¿Hi ha certs impediments o alguna cosa que caldria millorar?

–Sempre cal millorar. Nosaltres quan parlem d'emprenedors parlem també d'inversors.

–En aquest any que porten al Principat, ¿han notat algun canvi o evolució?

–Sí, la veritat és que els projectes que ens arriben ara estan molt més evolucionats que el que ens arribaven al principi; s'està produint realment una millora substancial amb la capacitat i el valor de les idees que es plantegen.

–Però els projectes, segons el balanç presentat per l'Executiu, segueixen estan enfocats a empreses de serveis i turisme...

–És per una raó molt senzilla. El temps de gestació de noves empreses en el sector del comerç i dels serveis és molt més curt que el que hi ha en les empreses de tipus tecnològic, biotecnològic, salut o qualsevol altre tipus d'innovació. El que sí és cert és que l'acció que ha realitzat Actua està dinamitzant, està donant una sèrie de facilitats i visibilitat a totes les idees i projectes que tenen a veure amb innovació i benestar i salut, perquè d'aquí a poc temps puguem dir què s'ha fet un treball exitós. Són sectors que tenen un gran potencial. Si fins ara no l'han tingut és perquè la pròpia estructura del país preferia (perquè funcionava) treballar amb el tema comerç i turisme i amb això ja en tenia prou. Com que en aquest moment aquests sectors estan patint una certa recessió, ens hem de posar en sectors que tenen una capacitat de retorn molt més elevada

–¿Cap a on ha d'anar el comerç d'Andorra?

–El comerç què té Andorra està estructurat sobre la presencialitat: abans el turista venia per comprar aquí. Es pot despresencialitzar i vendre com les plataformes de venda online, de totes maneres no tindrà mai la potència que tenia el comerç presencial d'aquelles èpoques. El que ha de canviar és la mentalitat comercial, deixar de ser petits botiguers o comerciants per pensar com a empresaris, com a empresa de comerç, llavors és quan tindrà més capacitat de venda.

– ¿Això és el què s'està fent a Catalunya?

La crisi o dificultat per col·locar producte a Catalunya ha sigut molt més gran que a Andorra. Allà hi ha hagut sectors, com el de les farmàcies, que s'ha hagut d'espavilar. Ara hi ha més farmàcies grans, que són la unió de diverses petites. Han fet el pas de ser botiga (oficina de farmàcia) a un grup de farmacèutics amb una farmàcia gran i amb més capacitat financera.

– ¿Andorra també ha d'anar per aquí?

A la curta o a la llarga, Andorra també anirà per aquí. Poden fer falta deu botigues d'esports, però només en el cas que siguin empreses de comercialització de productes d'esport, no petites botigues que només tenen alguns productes. Actualment anem més cap a l'accés que cap a la propietat i el comerç ha de canviar d'estil: hem de canviar el comerç de propietat per l' utility. Els smartphone, per exmeple, no serveixen pel que serveixen, serveixen per múltiples coses. És el paradigma del futur.

 

Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT