PUBLICITAT

Les pistes aposten per l'educació per acabar amb les imprudències

  • Les estacions afirmen ser les primeres interessades en minimitzar els accidents
  • Una major presència policial tindria un efecte dissuasiu desitjable pels dominis
E.O.G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Una multitud d'esquiadors fa cua per accedir a un remuntador al sector del Tarter de Grandvalira, ahir Foto: ÀLEX LARA

Si una cosa es pot treure en positiu dels desgraciats accidents que han ocorregut aquests dies a les pistes d'esquí és que contribueixen a la reflexió i a posar seny. Es pot dir que tenen un component pedagògic, i és justament la pedagogia, l'educar, el recomanar, l'informar, el que les pistes creuen més efectiu per acabar, o si més no reduir, les imprudències.

Encara que cada any es fan diverses campanyes informatives per conscienciar sobre les normes a seguir a les pistes d'esquí, s'editen fulletons i es reparteixen entre els esquiadors, i encara n'hi ha masses que en fan cas omís: «te'n fas creus de la gent que no fa cas de les normes», assegura el director de Qualitat i Medi Ambient del sector de Soldeu-El Tarter de Grandvalira, Ton Naudi. Bon exemple són els dos greus accidents registrats la setmana passada. En un cas, un no adequa la velocitat en l'encreuament i acaba generant un traumatisme cranial greu. En l'altre, s'accedeix a una pista tancada i senyalitzada i una allau s'emporta una vida. Per aquest darrer, Naudi es pregunta: «què més he de fer?».

Per això cal encara més esforç per fer arribar les normes als esquiadors i conscienciar-los. I les pròpies estacions són les primeres interessades en reduir els accidents, doncs cada un d'ells té una repercussió negativa en la marxa dels negocis –i és igual on es produeixi l'accident, que el negoci queda tocat a tot arreu–, tal i com destaquen tant el director general de Vallnord, Martí Rafel, com Ton Naudi des de Grandvalira. En aquest sentit, Rafel va recordar que tot just es va detectar una major presència de practicants de l'esquí de muntanya van ser els primers en alertar dels perills que representava i es va editar un fullet informatiu amb les normes bàsiques.

MAJOR PRESÈNCIA POLICIAL / Des dels dos dominis es va assenyalar que una major presència policial podria tenir un efecte dissuasiu. Tant Rafel com Naudi van assenyalar que ara és insuficient i que n'hi hauria d'haver més i de manera més permanent. «Dues patrulles no les veus», comentava Naudi, encara que també són conscients que el desitjable té un cost inassumible.

Donar la potestat sancionadora a les pròpies estacions podria ser una solució, però no es veu de la mateixa manera a Grandvalira i a Vallnord. En el primer ja hi ha un grup de seguretat, format per set persones, i un altre de mida similar d'acollida, que tenen com a principal funció informar de les normes de seguretat i que estan autoritzats per retirar el forfet si es considera necessari. Per Naudi, aquests són uns grups «molt importants», fruit d'una iniciativa del Govern que en certa manera «s'ha deixat caure». A Vallnord, no en volen ni sentir a parlar: «no farem de policies dels nostres clients», afirmava Rafel, que afegia però que «tot el que es faci en pro de la seguretat és benvingut».

D'altra banda, tots dos directius creuen que es fa massa ressò dels accidents a les pistes i que cal relativitzar. Hi ha molts esquiadors, i cadascun d'ells adopta una actitud, «igual que passa a la carretera» o «en altres esports».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT