PUBLICITAT

Les rematriculacions de vehicles de més de tres anys encenen l'AIVA

  • En cinc mesos, una cinquantena d'automòbils es beneficia dels canvis al Codi de Circulació
  • «Entren cotxes més vells que abans no podien, i a més es deixen de vendre aquí» lamenta Mas
CLARA GARNICA / LAIA F. MAROT
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Un aparcament a la capital ple de vehicles Foto: TONY LARA

Afinals del passat mes de gener el Consell General aprovava, a proposta del Govern, una modificació del Codi de Circulació. Uns canvis que comportaven, per exemple, la obligatorietat de circular amb equipaments especials quan neva, però també nous requisits en el cas de la importació de vehicles d'ocasió. En aquest sentit, se substituïa la prohibició d'importació de vehicles més antics de tres anys, per uns criteris seguint la normativa europea, que classifica els vehicles en funció de la seva emissió de gasos. Aquests canvis han obert la porta a la importació i rematriculació de vehicles més enllà dels tres anys d'antiguitat, una situació que lamenta i denuncia l'Associació d'Importadors de Vehicles d'Andorra (l'AIVA).

Des que es va aprovar la llei, i segons va informar a aquest rotatiu el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, s'han importat al país una cinquantena de vehicles més antics de tres anys (i més nous de cinc). És a dir, parlem de mig centenar de vehicles que ara circulen per Andorra i que no ho podrien fer si no s'haguessin introduït els canvis legislatius. Es tracta, al parer d'Alcobé, «d'un percentatge baix, tenint en compte «que es matriculen entre 2.500 i 3.000 vehicles l'any».

Però la xifra dels 50 vehicles en cinc mesos no la veu amb els mateixos ulls l'AIVA. La seva presidenta, Maite Mas, va assegurar que es tracta «d'una dada àmplia» i que els afecta directament, tenint en compte que «són vehicles que es deixen de vendre aquí». «Està clar que si deixen entrar vehicles que abans no podien entrar, són cotxes que ja no es compraran a Andorra».

Mas va lamentar que el nou Codi de Circulació permeti importar i rematricular cotxes més antics de tres anys. Perquè perjudica al sector, però també perquè acaba ajudant a l'«envelliment» del parc automòbil. «Cosa que ens sorprèn», va manifestar, perquè «per una banda el Govern impulsa ajudes per als vehicles eficients i que menys contaminen, però per altra deixen que es rematriculin cotxes vells».

Segons dicta el nou Codi de Circulació, «només es poden matricular i inscriure al Registre els vehicles de motor, tant de transport de persones com de càrrega en general, que tinguin una classificació euro igual o com a màxim d'un nivell inferior al vigent per a l'any en curs». En tot cas, afegeix la llei, «pel que fa als turismes, només es poden matricular i inscriure els que tinguin una classificació euro V o superior». Actualment la classificació europea és la 5 i, per tant, inclou a tots els vehicles fabricats des de el 2008/2009 fins als de l'actualitat.

Propera classificació euro 6 / Malgrat les crítiques de l'AIVA, Alcobé va voler defensar els canvis legislatius introduïts. «El Govern ha volgut adaptar la normativa andorrana a les pràctiques d'eficiència energètica europees. No tenia sentit vincular únicament la importació de vehicles a l'antiguitat dels mateixos, i independentment de la classificació Euro que puguin tenir», va exposar el ministre, afegint que ara «tenim un model més sostenible».

A més a més, tal i com va informar el ministre, «d'aquí a uns mesos» es passarà a la classificació euro 6, de manera que s'acotaran molt més les possibilitats d'importació de vehicles estrangers a Andorra. En resum, va justificar, és una mesura que garanteix «l'evolució constant d'acord amb l'eficiència energètica dels vehicles».

Però l'AIVA no comparteix aquest criteri. El sector de l'automòbil, exposen, es nodreix en bona part de la demanda de vehicle que tenen els nous residents, arribats a Andorra gràcies a una oferta laboral. Fins ara, si tenien un cotxe de més de tres anys, es veien obligats a comprar-ne un de nou. Però en l'actualitat tenen més marge, fins als cinc anys. Fins i tot hi ha residents que fa ja almenys un parell d'anys que viuen a Andorra i que circulaven pel país amb matrícula espanyola. Un cop aprovada la llei, i de manera inesperada, poden rematricular el seu vehicle i per tant, de moment no tenen la necessitat de comprar-ne un de nou.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT