PUBLICITAT

Les bondats del vehicle elèctric

  • L'ACA aposta per la mobilitat sense combustió i calcula que en 10 anys pot assolir el 20% del parc mòbil H Demana al Govern més facilitats però també més implicació dels concessionaris
C. G.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Foto: ÀLEX LARA

«Jo mateix m'he comprat un cotxe híbrid endollable, i me n'he adonat que és divertit, a més de que pot reduir força la sinistralitat a les carreteres». Aquestes van ser de les primeres paraules del president de l'ACA, Enric Pujal, en la presentació de l'informe, i que són bona mostra de com d'implicada i conscienciada està l'entitat al voltant de les bondats del vehicle elèctric. Un vehicle que està demostrat que és menys contaminant i que és «la mobilitat del futur», va assegurar Antoni Sasplugas. «Com abans fem el pas, millor, si no anirem a remolc», va alertar.

Per aquest motiu, l'ACA demana la participació de tots els agents implicats: que es reuneixin en una mateixa taula i comencin a treballar plegats. Parlem del Govern, dels comuns, de FEDA (que és qui proporciona l'energia elèctrica) i també dels concessionaris, que són els que han de portar aquests vehicles al país i oferir serveis de manteniment i reparació. Aquests és el primer pas necessari per posar els fonaments, tenint en compte «que el que s'ha fet fins ara, no ha servir de res».

Exemples del fracàs de la implementació del vehicle elèctric és que Andorra només compta amb quatre cotxes elèctrics matriculats (d'un total de 52.237 vehicles), i que malgrat això hi ha nou punts de recarrega que, «¿qui utilitza?», es va preguntar Sasplugas. Aspectes com una legislació feixuga que posa obstacles als qui matriculen un vehicle d'aquestes característiques o «la incertesa sobre la fiscalitat aplicable» acaben suposant un fre. Per aquest motiu des de l'ACA es demana que el Govern tingui en compte els elèctrics en l'evolució de la legislació (com és el cas de les modificacions que s'aplicaran al Codi de Circulació) o accions com la supressió de la taxa d'importació de vehicles elèctrics i de la taxa de tinença, entre d'altres.

Paral·lelament, i per allò de crear exemple, que la flota de les administracions sigui totalment elèctrica.

L'Automòbil Club es mostra absolutament convençut que, si tots els implicats van de la mà, si es comencen a generar accions per agilitzar la compra i fer-la més atractiva, en «cinc anys hi pot haver entre 10 i 20 vehicles circulant de l'administració o d'empreses». Així mateix, en 10 anys es pot aconseguir que el 20% de les matriculacions siguin vehicles elèctrics. «Podem ser un país líder en mobilitat elèctrica», va assegurar Sasplugas.

L'exemple de Noruega

I perquè sigui més fàcil aquesta fita proposada per l'ACA, a l'informe es planteja quin ha de ser l'exemple a seguir, el model on emmirallar-se. Noruega, amb unes característiques orogràfiques i climatològiques similars, però que ja fa anys que aplica mesures com incentius financers, permetre que els elèctrics circulin pel carril bus o que no paguin zona blava. Així, han aconseguit que actualment hi hagi més de 35.000 vehicles elèctrics en funcionament i que el 5,75% dels vehicles matriculats siguin d'aquesta tipologia. «Trenca amb tots els tòpics, si Noruega és capaç de fer-ho, nosaltres també», va plantejar Sasplugas.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT